Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19098
Title: المقاربة التسويقية في قطاع الادارة العمومية
Authors: بولرباح غريب
محجوبي, محمد الأخضر
Keywords: مقاربة تسويقية
إدارة عمومية
خدمات عمومية
تسويق عمومي
marketing approach
public administration
public services
public marketing
Issue Date: 2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة قياس مدى استعداد وقابلية المنظماتوالإدارات العمومية بولاية ورقلة على تبني التقنيات التسويقية، باعتباره أحد آليات تحسين أداء الخدمات العمومية، ومن أجل تحقيق هذا الهدف تم انجاز أربعة دراسات جزئية متسلسلة ومتكاملة، حيث تم تخصيص الدراسة الأولى والثانية للدراسة الوثائقية والتي تم من خلالها تفحص ودراسة جملة من الوثائق والنصوص القانونية والتشريعية التي تنظم عمل قطاع الإدارة العمومية بالجزائر ككل، بالإضافة إلى بعض الوثائق الخاصة بعينة من المنظمات والهيئات العمومية العاملة بمنطقة ورقلة، بينما خصصت الدراسة الثالثة لقياس واقع المقاربة التسويقية من حيث البعد الفلسفي ومن حيث الأنشطة والممارسات، من خلال تصميم وتوزيع استبيان على عينة من الإطارات والمسيرين في قطاع الإدارة العمومية بمنطقة ورقلة، في حين تم تخصيص الدراسة الجزئية الرابعة لقياس مستوى أداء الخدمات العمومية بمنطقة ورقلة من وجهة نظر المواطنين، وقد توصلت هذه الدراسة إلى أن الإدارات العمومية بولاية ورقلة لا تزال بعيدة كل البعد عن تطبيق تقنيات التسويق، بسبب عدم توفر المتطلبات والشروط اللازمة لذلك، وأن هناك جهد كبير يجب أي يبذل لتوفير البيئة المناسبة والمشجعة لتطبيق الأساليب والتقنيات التسويقية، بوصفه أحد الآليات المناسبة لتحسين جودة أداء الخدمات العمومية.
This study aims to measure the ability of the public sector in the region of Ouargla to adopt marketing techniques as one of the mechanisms to improve the performance of public services. In order to achieve this goal, four sequential and integrated studies have been carried. The first and second study was devoted to the documentary study, which examined a number of documents, and legal and legislative texts that regulate the work of the public sector in Algeria in general, as well as some documents of a sample of public organizations and administrations operating in Ouargla region. While the third study was devoted to measuring the reality of the marketing approach in terms of philosophical dimension and in terms of activities and practices, through the design and distribution of a questionnaire on a sample of staff and managers in the public administration in the region.Whereas the fourth study was devoted to measuring the performance of public services in t of Ouargla from the point of view of citizens. The study found that the public administrations in Ouargla are still far from applying marketing techniques due to lack of necessary requirements and conditions.There must be a great effort done to provide the appropriate and encouraging environment for the application of marketing methods and techniques as one of the appropriate mechanisms to improve quality performance of public services.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19098
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mehdjoubi-elakhdar-Doctorat.pdf3,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.