Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19137
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorتارزولت عمرونــي, حورية-
dc.contributor.authorمزوز, عبد الحليم-
dc.date.accessioned2018-09-27T10:25:28Z-
dc.date.available2018-09-27T10:25:28Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19137-
dc.descriptionقسم علم النفس وعلوم التربيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية ممارسة الأنشطة الفنية المتمثلة في نشاط الرسم في التخفيف من السلوك العدواني لدى أطفال مرحلة التربية التحضيرية بابتدائية هواري بومدين بلدية بن ناصر ولاية ورقلة، ولتحقق من فرضيات الدراسة اعتمدنا على المنهج شبه التجريبي ذو تصميم العينة الواحدة، و03 قياسات (قبلي- بعدي- تتبعي)، وذلك باستخدام مقياس السلوك العدواني للأطفال لـ (وديع الصايغ وديع الصايغ)، واستخدام برنامج الأنشطة الفنية المقترح (من إعداد الباحث)، على عينة قوامها (15) طفل وطفلة، وبعد جمع البيانات ومعالجتها توصلت الدراسة للنتائج التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل بعد من أبعاد مقياس السلوك العدواني والدرجة الكلية لدى عينة الدراسة بين كل من التطبيق القبلي والبعدي للبرنامج المقترح للأنشطة الفنية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مقياس السلوك العدواني بين الجنسين في القياس القبلي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مقياس السلوك العدواني بين الجنسين في القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل بعد من أبعاد مقياس السلوك العدواني والدرجة الكلية لدى عينة الدراسة بين التطبيق البعدي والتتبعي للبرنامج المقترح للأنشطة الفنية.en_US
dc.description.abstractThe present study aims to know the effectiveness of the art activities in drawing activity in decreasing of aggressive behavior among the children at preparatory education in primary school Hawari Boumediene at Ben Nasser in Ouargla. To achieve the objectives of this study we relied on the semi-experimental method of design of one sample and three tests (pre-test, post-test follow-up test), using the aggressive behavior of children scale of (Valentina Wadih Sayegh) and using the proposed program of technical activities (prepared by the researcher) on a sample of 15 boy and a girl. After the data collection and statistical analysis the study showed the following results: - There were statistically significant differences in each dimension of the aggressive behavior scale and the total score in the study sample between the pre-test and post-test of the proposed program of technical activities. -There were statistically significant differences in the aggressive behavior scale between the sexes in pre-test. -There were statistically significant differences in the aggressive behavior scale between the sexes in post-test. - There were statistically significant differences in each dimension of the aggressive behavior scale and the total score in the study sample between the post-test and follow-up test of the proposed program of technical activities.-
dc.language.isootheren_US
dc.titleفاعلية ممارسة الأنشطة الفنية في التخفيف من السلوك العدواني لدى أطفال مرحلة التربية التحضيرية "دراسة تجريبية بابتدائية هواري بومدين بلدية بن ناصر ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MEZOUZ.Abdelhalim.pdf7,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.