Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19730
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحميدة, نصير-
dc.contributor.authorمحمد الصالح, سعداوي-
dc.contributor.authorمحمد الفاتح, مزاري-
dc.date.accessioned2018-11-19T11:30:28Z-
dc.date.available2018-11-19T11:30:28Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19730-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على الفروق في الكفايات التعليمية الأدائية لدى أساتذة التربية البدنية للمعارف تبعا لمتغير سنوات الخبرة في التدريس والمؤهل العلمي والتعرف على مدى توافر الكفايات التعليمية الأدائية لدى أساتذة التربية البدنية للمرحلة الثانوية وتحديد مستويات الأداء لديهم، و استخدم الطالبان المنهج الوصفي التحليلي للتحقق من فرضيات الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة من الأساتذة الذين يدَرسون في مرحلة التعليم الثانوي والبالغ عددهم (60) أستاذا، واعتمد الطالبان على مقياس مكون من ستة محاور (الأهداف والمقاربة بالكفاءات، التخطيط، التنفيذ، طرائق التدريس، الممارسات التدريسية، التقويم)، وتم استخدام الأساليب الإحصائية التالية، المتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، معامل الإرتباط (R) بيرسون، ومعامل الاتساق الداخلي ألفا كرومباخ، وأسلوب اختبار (ت)، وتوصل الطالبان إلى أن أساتذة التربية البدنية يمتلكون درجة عالية في ممارسة الكفايات التعليمية الأدائية، والى انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التعليمية الأدائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة أساتذة التربية البدنية للكفايات التعليمية الأدائية تعزى لمتغير الخبرة.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to identify the differences in the performance educational competencies for the professors of physical education knowledge depending on years of experience in teaching and educational qualification and to which extent the availability of performance teaching competencies among professors of physical education at the secondary level and determine the performance levels they have. The students used the descriptive analytical method to verify the hypotheses the of the study. the study sample consisted of professors who are teaching in secondary education totaling (60) professors, and the students adopted a six axes scale (goals and competency based approach, planning, implementation, teaching methods, teaching practices, evaluation), and the following statistical methods were used: the arithmetic mean, standard deviation, correlation coefficient (R) Pearson, the coefficient of internal consistency of alpha Krumbach, T test style. The students found that the professors of physical education have a high degree in exercise performance teaching competencies, and there are no differences in the Education professors practice physical and sports performance teaching competencies attributed to the variable educational qualifications , and there are no statistically significant differences in the practice of physical education professors efficiencies of educational performance by variable experience differences-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالكفايات التعليمية الأدائيةen_US
dc.subjectأستاذ التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectالخبرةen_US
dc.subjectالمؤهل العلميen_US
dc.subjectperformance teaching competencies-
dc.subjecta professor of physical education-
dc.subjectexperience-
dc.subjectQualification-
dc.titleمستويات ممارسة أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التعليمية الأدائية في ضوء متغير الخبرة والمؤهل العلميen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة النهائية صالح +فاتح-ilovepdf-compressed.pdf627,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.