Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19738
Title: مدى تأثير الألعاب الجماعية في تعديل السلوك العدواني لدى التلاميذ الطور الثانوي
Authors: حسين, بركات
مسعود, حريزي
عبد المؤمن, غضبان
Keywords: الألعاب الجماعية
السلوك العدواني
تعديل السلوك
الطور الثانوي
collective Games
aggressive behavior
behavior modification
the secondary phase
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: حاولت هذه الدراسة التعرف على مدىتأثير الالعاب الجماعية في تعديل السلوك العدواني، و ذلك من خلال الكشف على الدور الذي تلعبه الالعاب الجماعية في خفض الاضطرابات النفسية المؤدية للسلوك العدواني و كذلك مدى مساهمتها على التحكم في انفعالات المراهقين و توطيد العلاقات الاجتماعية بينهم. و اجريت الدراسة على عينة عشوائية متكونة من 156تلميذ مقسمين على71 ممارسين للألعاب الجماعية و 85 ممارسين للألعاب الفردية من الفئة العمرية ( 17- 18) سنة، واعتمدت هذه الدراسة على مقياس العدوان و قد وزع على التلاميذ الممارسين للرياضة لبعض ثانويات بلدية ورقلة، و بينت الدراسة صحة الفرضيات، حيث كشفت لنا النتائج ان جل التلاميذ الممارسين للألعاب الجماعيةتقلل من الاضطرابات النفسية المؤدية الى العدوان و من خلال الدراسة يتبين الالعاب الجماعية لها دور جوهري في التقليل من السلوك العدوان . كما تبين لنا ان الالعاب الجماعية لا تقف عند حد تخفيف الاضطرابات النفسية للمراهق بل هي تتعدي ذلك ، بحيث تعمل على اثراء العلاقات الاجتماعية فوجدنا انالتلاميذ يفضلون اللعب مع الزملاء فتكيفهم داخل الجماعة وحبهم للاندماج يدفعهم للتكيف داخل المجتمع ،كما اننا توصلنا الى ان الالعاب الجماعية تساعد المراهق على التحكم في انفعالاته بحيث كانت إجابات اغلب التلاميذ انه تقل انفعالهم فور ممارستهم للألعاب الجماعية كما انهم يتجنبون التصرف بتهور لحظة غضبهم .
This study attempted to identify the impact of collective Games in modifying aggressive behavior, and that by disclosing the role played team sports in reducing mental disorders that lead to aggressive behavior, as well as their contribution to control the emotions of teenagers and improve the social relations between them. And the study was conducted on a random sample composed of 156 pupils, divided on 71 practitioners of collective games and 85 practitioners for individual games from the age group (17-18 years), and adopted the study on a scale of aggression and have been distributed to students practicing sport for some secoundry school in Ouargla, and showed the truth of study hypotheses, as revealed to us the results that most of the students practicing collective games reduce aggression and leading to mental disorders through the study shows the collective have a significant role in reducing behavior aggression Games. We also found that collective games do not stop at alleviating mental disorders for a teenager it is beyond that, so that it works to enrich social relations and found that students prefer to play with colleagues so it’s enough for them within the group, and their love for the integration pushes them to adapt within the sociaty , we also concluded that collective Games help the teenager to control his emotions so that most of the reactions of the pupils were less immediately after exercising their collective games as they avoid acting recklessly moment of anger
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19738
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الالعاب الجماعية-ilovepdf-compressed.pdf1,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.