Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19754
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد القادر, برقوق-
dc.contributor.authorتوهامي عبد النور, قويدري مولاي-
dc.contributor.authorمصطفى, بن علية-
dc.date.accessioned2018-11-21T14:33:26Z-
dc.date.available2018-11-21T14:33:26Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19754-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهقen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة انعكاسات بعض السمات الشخصية على دافعية الانجاز، ومعرفة السمات الشخصية السائدة لديهم، وكذا معرفة مستوى دافعية الانجاز لديهم، حيث أجريت هذه الدراسة على عينة المتمثلة من كل لاعبي الرياضة المدرسية والذين يقدر عددهم بـ (48) لاعب بثانويات ورقلة ، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم تطبيق قائمة السمات الشخصية لفرايبورج التي تتكون من ستة أبعاد، ومقياس دافعية ، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفيالتحليلي، لملائمته لطبيعة هذه الدراسة لأنها لا تقوم بوصف الظاهرة فقط بل تتعدى إلى تفسير وتحليل النتائج المتحصل عليها. ولقد كشفت الدراسة عن النتائج التاليةعلى انه لا توجد علاقة ارتباطية بين السمات الشخصية ودافعية الانجاز في السمات التالية *الاجتماعية ،السيطرة ، الضبط، العصبية ، العدوانية، الاكتئابية*الا انها توجد علاقة طردية سالبة بين سمة العصبية ودافعية الانجاز على غرار انه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في دافعية الانجاز حسب عامل الرياضة والجنس والمستوى وهذا ما دفعنا الى التفكير من الرفع من السمات الشخصية التي من شأنها ان تزيد من دافعية الانجاز حسب نوع الأنشطة الممارسة في الرياضة المدرسيةen_US
dc.description.abstractThis study aimed to find out the nature of the reflections of some of the personal characteristics on achievement motivation, knowing the personality traits prevailing they have, as well as determine the level of achievement motivation they have, where this study was conducted on a sample of all the players school sports and the estimated (48) player Bthanuyat Ouargla, to achieve the objectives of this study were applied list of personal characteristics of Freiburg, which consists of six dimensions, and the measure of motivation, researcher has used the descriptive and analytical approach, the appropriateness of the nature of this study because it does not describe the phenomenon only rather than to the interpretation and analysis of the results obtained. The study revealed the following findings that there is no correlation between personality traits and achievement motivation in the following features * Social, control, seizures, nervousness, aggressiveness, depression *, but it is no direct correlation is negative between nerve characteristic and achievement motivation like that there are no differences statistically significant differences in achievement motivation as sports, sex and level working and this is what led us to think of the lifting of the personality traits that would increase the achievement motivation by type of activities practice in school sports-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالسمات الشخصيةen_US
dc.subjectالدافعيةen_US
dc.subjectالرياضة المدرسيةen_US
dc.subjectدافعية الانجازen_US
dc.subjectFeature-
dc.subjectpersonal-
dc.subjectasamat personal-
dc.subjectmotivation-
dc.subjectachievement motivation-
dc.subjectschool sports-
dc.titleانعكاسات بعض السمات الشخصية على دافعية الانجاز لدى لاعبي فرق الرياضة المدرسيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.