Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19762
Title: أثر استخدام التغذية الراجعة باستخدام النموذج المصور في تعلم بعض المهارات الحركية الأساسية في كرة اليد
Authors: محمد, كريبع
حميد, تامة
علي, غربي
Keywords: التغذية الراجعة
المهارات الاساسية
كرة اليد
feedback
the Handball
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تتناول الدراسة الحالية مشكلة " هل استخدام التغذية الراجعة باستخدام النموذج المصور طريقة ناجعة في تعلم الحركات الأساسية في كرة اليد لفئة الأصاغر 15-17 سنة " وهي دراسة لمعرفة تأثير إستخدام التغذية الراجعة بإستخدام النموذج المصور وبذلك فهي تهدف إلى تحسين الطرق المعمول بها في التدريب الخاص بكرة اليد وكذلك معرفة تأثير استخدام التغذية الراجعة التي تعتمد على النموذج المصور (الفيديو) في تعلم مهارة التمرير و التنطيط في كرة اليد و كذلك تسليط الضوء على هاته الفئة المهمة والتي تعتبر كقاعدة أساسية لتطوير هذه اللعبة والتعرف على أبرز الخصائص المهارية , وقد قمنا بوضع الفرضيات التالية فالفرضية العامة كانت للتغذية الراجعة بإستخدام النموذج المصور أثر إيجابي في تعلم المهارات الاساسية في كرة اليد أما الفرضيات الجزئية فكانت الأولى توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الأختبار القبلي و البعدي في تعلم مهارة التمرير في كرة اليد تعزى لإستخدام النموذج المصور في المجموعة التجريبية والثانية توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الأختبار القبلي و البعدي في تعلم مهارة التنطيط في كرة اليد تعزى لإستخدام النموذج المصور في المجموعة التجريبية والثالثة توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الشاهدة و التجريبية في تعلم مهارة التمرير تعزى بإستخدام النموذج المصور في الأختبار البعدي أما الرابعة فكانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الشاهدة و التجريبية في تعلم مهارة التنطيط تعزى بإستخدام النموذج المصور في الأختبار البعدي ,و إعتمدنا في هذا البحث على إختبارين هما " إختبار التمرير , إختبار التنطيط " وقد تبنت الدراسة المنهج التجريبي وذلك لدى عينة قوامها 12 لاعب تم إختيارهم بطريقة مقصودة وتلخص الأساليب الإحصائية فيما يلي : المتوسط الحسابي و الإنحراف المعياري و إختبار ستودينت "T" ,وقد أسفرت النتائج النهائية عن تقدم ملحوظ للعينة التجريبية في جميع الإختبارات المقترحة وبذلك تكون نسبة تحقق الفرضيات كاملة .
The recent study addresses the problem of "Is the use of feedback using Illustrated model a successful way to learn the basic movements in the Handball for minor category 15-17 years old," its a study of knowing the impact of the use of feedback using the illustrated model . So it is for improving the using ways in specific training for handball, also it is used to know how to learn the skills of moving handball between pleyers. And to spot light on this important group the use of the feedback that rely on the illustrated model (video) in learning scrolling skill and a stumping in handball, which considered as a principal base for the development of this game and get to know the most skill characteristics. To know the important skills, we have set the following hypotheses: The General hypothesis was for feedback using the illustrated model a positive impact on learning basic skills in handball but the first of Partial hypotheses was no statistically significant differences between the test tribal and posttest learning scrolling skill in handball due to the use of illustrated model in testing group. The second ones it finds differences in exams before and after the learning of skipping skill of handball related to the using of illustrated model in testing group. The third ones it finds differences between testing and watching group on the learning of moving skills related to the illustrated model on the first test . The fourth ones it finds differences between testing and watching groups on the learning of skipping skills related to the illustrated model on the final test. We concentrate in this research on two exams which are : pass exam and skipping exam. This study fellow the testing way which practiced on a group of 12 players , they are chosen intentionally and it resume the statistical styles on : SMA , standard deviation and Snodit "T", so the final results appeared some development for testing group on all suggesting exam and the application of hypotheses come true all.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19762
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة تامة-ilovepdf-compressed.pdf1,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.