Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19765
Title: اختلاف شعب البكالوريا وتأثيره على التحصيل الدراسي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Authors: نور الدين, غندير
أحمد, يوسفي
عمر, حاج فاتح
Keywords: التحصيل الدراسي
شعب البكالوريا
football
people baccalaureate students
Institute for Science and techniques of physical and sports activities
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير إخلاف شعب البكالوريا للطلبة ,على التحصيل الدراسي في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ،و التعرف إذا ما كانت هناك فروق ذات دلالة في التحصيل الدراسي بين شعبتي الآداب وفلسفة والعلوم تجريبية في المواد النظرية الأدبية والعلمية ولصالح من إن وجدت ، و التعرف إذا ما كانت هناك فروق ذات دلالة في التحصيل الدراسي بين شعبتي العلوم التجريبية وآداب وفلسفة في المعدل العام ولصلح من إن وجدت ،و استخدم الطالبان المنهج الوصفي التحليلي لدراسة, مقارنة للتحقق من فرضيات الدراسة واستعملا الأدوات الإحصائية، التي يحتاجها البحث منها الانحراف المعياري ,والمتوسط الحسابي , واختبار ت للدلالة الإحصائية للفروق ,ومن تم جمع المعلومات وتحليلها وتفسيرها . حيث توصلت الدراسة إلى النتاج التالية: عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تحصيل الأدبيين للمواد العلمية مقارنة , بالمواد والأدبية وأيضا عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في تحصيل العلميين للمقاييس العلمية مقارنة بالأدبية، توصلت الدراسة أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية ،في تحصيل المقاييس العلمية ,والأدبية مقارنة بين العلميين والأدبية, وكلها كانت لصالح العلمين أما بالنسبة للفرق بين معدلات العلمين والأدبين ،فقد وجدنا فرق ضئيل حتى انه غير دال إحصائيا. والعامل الأساسي ،الذي أدى إلى عدم الدلالة هو المواد الرياضية التطبيقية مثل ( العاب القوى, كرة القدم , كرة السلة ,...الخ )
This study aimed to identify the impact break one people baccalaureate students, for academic achievement at the Institute for Science and techniques of physical and sports activities, and to identify if there was significant in academic achievement between Divisions literature and philosophy and science experimental in theoretical subjects of literary and scientific differences and for the benefit of the if any, and to identify if there was significant in academic achievement between Divisions experimental science and literature and philosophy in the overall rate and a reconciliation of, if any, differences, and used the Taliban descriptive and analytical approach to the study, compared to verify the hypotheses of the study and were used statistical tools, needed by the search, including deviation standard, and arithmetic, and test v denote statistical differences, and has been gathering information, analysis and interpretation. Where the study found the following output: the lack of statistically significant differences in the collection of literary and scientific material comparison, materials, literary and also the lack of statistically significant differences in the collection of scientific scientific measurements compared Balodbeh differences, it reached also study the existence of significant differences, in the collection of scientific standards and literary comparison between the scientific, literary, and all were in favor of El Alamein As for the difference between the rates of El Alamein and literatures, we found little difference so he is not statistically significant. The key, which led to the lack of significance is applied sports material (such as athletics, football, basketball, etc…….)
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19765
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة الختامية-ilovepdf-compressed.pdf848,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.