Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19792
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorتقي الدين, قادري-
dc.contributor.authorخالد, الشايب-
dc.date.accessioned2018-11-25T09:38:18Z-
dc.date.available2018-11-25T09:38:18Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19792-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة علاقة الصلابة النفسية بالتحصيل الدراسي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في جامعة ورقلة. تكوّن مجتمع الدراسة من طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في جامعة ورقلة خلال السنة الجامعية 2016/2017، والبالغ عددهم(666) طالباً ، وقد أجريت الدراسة على عينة قوامها (140) طالبا تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية بما نسبته (21%) تقريباً من مجتمع الدراسة ، وتم استخدام أداة (أبو حسين) التي تتكون من ثلاثة أبعاد هي: الالتزام، والتحدي، والتحكم، ومن 31بنداً، حيث تم تعديلها ليصبح عدد البنود 30بنداً. وقد أسفرت النتائج عن عد م وجود علاقة دالة بين الصلابة والتحصيل الدراسي، كما بينت الدراسة عدم وجود فروق دالة في الصلابة النفسية و التحصيل الدراسي باختلاف متغير المستوى الدراسي وقد تم تفسير هذه النتائج انطلاقاً من الدراسات السابقة والواقع المعيش.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالصلابة النفسيةen_US
dc.subjectالالتزامen_US
dc.subjectالتحكمen_US
dc.subjectالتحديen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.subjectطلبة التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.titleعلاقة الصلابة النفسية بالتحصيل الدراسي لطالب التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.abstractThe present study aimed at identifying the relationship of psychological hardness to the academic achievement of the students of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities at the University of Ouargla. The study population consisted of students of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities at the University of Ouargla during the year 2016/2017. The sample consisted of (666) students. The study was conducted on a sample of (140) students who were randomly selected by class (21%) of the study population. The study used a tool (Abu Hussein), which consists of three dimensions: commitment, challenge and control, and 31 items, which were amended to become 30 items. The results showed no significant relationship between hardness and academic achievement. The study also showed that there were no significant differences in psychological hardness and academic achievement according to the variables of the academic level. These results were explained by previous studies and the living reality-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة النهائية ماستر خالد_2-ilovepdf-compressed.pdf444,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.