Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19797
Title: التربية البدنية والرياضية ودورها في تنمية بعض المهارات النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي
Authors: جمال, تقيق
عبد العالي, بارد
Keywords: التربية البدنية والرياضية
المهارات النفسية
المراهقة
Physical education and sports,
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذهالدراسةإلىالتعرفعلى دورالتربية البدنية والرياضيةفي تنمية بعض المهارات النفسية لتلاميذ المرحلة الثانوية -ورقلة -ومدى مساهمته في إعداد الفرد الصالح من جميع جوانبه ومحاولة الوقوف على مشاكل التلاميذ في هذا السن، ووضع الأسرة في الطريق السليم نحو معرفة مكانة التربية الرياضية في المنظومة التربوية خاصة في معالجة المشاكل النفسيةللتلاميذ في المرحلة الثانوية كما تهدف إلى التعرف على الفروق بين الممارسين وغير الممارسين للتربية البدنيةمن خلال درجاتالمهارات النفسية لديهم. إستخدمالطالبالمنهجالوصفيالتحليلي لمعالجة مشكلةالدراسة،حيث طبق الدراسة على عينة عشوائية بلغت 120 تلميذ 60 ممارساللتربية البدنية والرياضية و60 غير ممارسا في المرحلة الثانوية لبعض ثانويات بلدية ورقلة،كما إستخدم الطالب مقياس المهارات النفسية الذي ترجمهالأستاذ الدكتورمحمد حسن علاويوالذي أعدهكل منستيفن بل " و "جونالبنسيون "و "كريستوفرشامبروك "سنة (1996).لقياس المهارات النفسية. أما عن الجانب الإحصائي فقد استخدم الطالبطريقة الصدق التميزي والمقارنة الطرفية لإيجاد صدق المقياس،و معامل ألفا كرونباخ للتحقق من ثبات المقياس، كما تم توظيف اختبار " ت" "T.test " عند مستوى الدالة 0.05 لتحديد الفروق في درجة ابعاد المهارات النفسية بين الممارسين وغير الممارسين للتربية البدنية والرياضية ، حيث توصلت النتائج إلى وجود فروق بين الممارسين وغير الممارسينللتربية البدنية والرياضيةدالة إحصائياً في كافة الإبعاد عدا بعد واحد وهو بعد القدرة على التصور الذهني وهذا ما يؤكد صحة الفرضيات المطروحة. اقترح الطالبضرورةالتدعيموالمساندةلممارسةالتربيةالبدنيةوالرياضيةبصورتهاالكاملةمنأجلالرفعمناتجاهاتالتلاميذنحوهافيكلالتخصصات،زيادةاهتمامالباحثينوالأساتذة بدراسةالمهاراتالنفسيةوأهمية التأكيدانهكلماأمكنتدريبالمهاراتالنفسيةكلماكانذلكأفضل،ضرورةالاهتمامبالمهاراتالنفسيةأثناءتسطيربرامجالتربيةالبدنيةوالرياضية،ادراج مادة التربية البدنية والرياضية في منهاج الطور الابتدائي وذلك لضمان نشوء جيل سوي نفسيا وبدنيا واجتماعيا.
This study aimed to identify the relationship between practicing the physical education and sports and the development of psychological skills for students of the secondary stage -ouargla - And how to contribute to the preparation of the good person in all its aspects and try to identify the problems of students at this age, and put the family in the right way to know the status of physical education in the educational system, especially in the treatment of psychological problems for students in the secondary stage and aims to identify the differences between practitioners and non-practitioners of the Physical education through the degrees their psychological skills. The student used the descriptive analytical method to address the problem of the study. He based his study on a random sample of 120 pupils, 60 physical education and sports practitioners, 60 non-practicing. In the secondary stage of some secondary schools in Ouargla municipality. The student also used the Psychological Skills Scale, which was translated by Professor Mohamed Hassan Allawi, prepared by Stephen Bell, John Penson, and Christopher Shambroke in 1996. To measure psychological skills. As for the statistical side the student has used The discriminating honesty way and peripheral comparison To find the sincerity scale، and Alpha Cronbach coefficient to verify the stability of the scale, The "T.test" test was used at the level of function 0.05 to determine the differences in the degree of psychological skills between practitioners and non-practitioners of physical education and sports. The results revealed differences between practitioners and non-practitioners of physical education and sports. In all dimensions except one dimension, which is after the ability to mental perception and this confirms the validity of the hypotheses offered. The student suggested the need for consolidation and support the practice of physical education and sports in its full form in order to raise the pupils' trends toward it in all disciplines, increasing the attention of researchers and teachers to study the psychological skills . And Emphasize that it will be better if you can train your psychological skills more The need to pay attention to psychological skills during the preparation of programs of physical education and sports, the inclusion of physical education and sports in the curriculum of the primary stage to ensure the emergence of a generation psychologically, physically and socially
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19797
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.