Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19816
Title: أثر التغذية الراجعة المرئية في تحسين مستوى الأداء الفني في رياضة الوثب الطويل لدى تلاميذ التعليم الثانوي
Authors: حسين, بركات
سالم, حافظ
Keywords: التغذية الراجعة المرئية
الأداء الفني
الوثب الطويل
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التغذية الراجعة المرئية في تحسين مستوى الأداء الفني والحركي لذى تلاميذ التعليم الثانوي في رياضة الوثب الطويل , وقد إستعمل الباحث المنهج التجريبي , أختيرت العينة بطريقة عمدية من مجتمع مكون من 1439 تلميذ ثم إختيار 36 تلميذ ثم تقسيمهم إلى مجوعتين تجريبية وضابطة , حيث أستعمل مع العينة التجريبية التغذية الراجعة المرئية , وأستعمل مع العينة الضابطة أسلوب الأستاذ التقليدي وتم إستعمال إختبار الوثب الطويل وبطاقة ملاحظة لتقييم الأداء الفني ولقد أسفرت الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي ولصالح البعدي للعينة التجريبية , كما أسفرت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين البعديين بين المجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية , وكما أسفرت النتائج على وجود فروق في متغير الجنس داخل المجموعتين ولصالح الذكور , و إستنتج الباحث أن إستعمال التغذية الراجعة لها أثر إيجابي في تحسين مستوى الأداء الفني لدى تلاميذ الطور الثانوي في رياضة الوثب الطويل , ويوصي بإستعمال الوسائل التعليمية الحديثة كتغذية راجعة في العملية التعليمية كما يوصي بإستعمالها في العملية التعليمية وتوفير مثل هذه الوسائل من شأنها النهوض بالرياضة وبالأداء .
The impact of visual feedback on improving technical performance in the long jump sport of secondary school students The study aimed at identifying the effect of visual feedback on improving the technical and motor performance of secondary school students in the long jump. The researcher used the experimental method. The sample was chosen deliberately from a community of 1439 students and 36 students were then divided into two pilot and control groups The experimental sample was used with the experimental sample. The traditional sample was used with the control sample. The long jump test and the note card were used to evaluate the technical performance. The study showed that there were statistically significant differences between the tribal and remote measurements, The results showed that there were statistically significant differences between the experimental and control groups for the experimental group. The results also revealed differences in the sex variable between the two groups and in favor of males. The researcher concluded that the use of feedback has a positive effect on improvement The level of technical performance of the secondary stage students in the long jump sport, and recommends the use of modern teaching methods as a feedback in the educational process and recommends the use in the educational process and the provision of such means that promote the sport and Disease
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19816
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
salem hafed_file-ilovepdf-compressed.pdf2,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.