Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19817
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم, دودو-
dc.contributor.authorبلقاسم, عصاد-
dc.date.accessioned2018-11-25T14:42:50Z-
dc.date.available2018-11-25T14:42:50Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19817-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الوقت المستثمر في حصة التربية البدنية والرياضة لعینة قصدية من تلامیذ الأقسام السنة أولى متوسط و بالتحديد متوسطات مدينة ورقلة، مكونة من 20 )ذكور) و) 20اناث (، تم اختیارهم بطريقة عشوائیة حیث استخدم الباحث المنهج الوصفي بدراسة استكشافية للتحقق من تساؤلات الدراسة، واستجابة لطبیعة موضوع البحث المقترح وفیما يخص أدوات الدراسة قام الباحث، باستعمال استمارة أندرسون للمشاهدة، مكونة من) 06 ) حقول للمشاهدة مقسمة إلى فترات تقدر ب(03) دقائق لكل فترة و(05) سلوكيات ملاحظة في الحصة حسب نظام أندرسون وشيلمان، وبعد الإطلاع على مقايیس سابقة وما أتیح له لاستطلاع رأي نخبة من الأساتذة المتخصصين فقد عرض الباحث استمارة أندرسون للمشاهدة على عدد من المحكمين في اختصاص التربیة البدنیة ورياضیة. تم التأكد من صدق وثبات الأداة بالطرق التربوية والإحصائیة المناسبة. وكذلك استعمال الأدوات الإحصائیة التالیة : المتوسطات الحسابیة, الانحراف المعیاري،النسب المئوية معامل الارتباط بيرسون. وأظهرت نتائج الدراسة أنه يوجد ضياع كبير للوقت مقارنة بوقت الحصة لا يستغله التلاميذ، كما أن هناك اختلاف كبير في وقت الأداء الحركي، بين الذكور والإناث والذي كان لصالح الذكور، أما عندما تخلط الحقول للمشاهدة والتي تمثل وقت الاشتراك المباشر (الأداء الحركي) والوقت الضائع(تغيير الموقع،حركات أخرى، الانتظار) يرى الباحث أن نسبة الضياع كبيرة أكثر عند الإناث مقارنة بالذكور وفي الأخير يتحقق لنا انه توجد فروق بين الذكور والإناث، في استغلال الوقت لصالح الذكور، واختلاف في وقت الأداء الحركي داخل حصة التربية البدنية والرياضة والذي كان أيضا لصالح الذكورلدى تلامیذ السنة أولى متوسط بحیث يتفوق الذكور عن الإناث في استغلال وقت الحصة للتربية البدنية والرياضة. في حين اقترح الباحث على ضرورة الاهتمام بوقت الحصة وكيفية تنظيمها والحرص على إدراج الإناث، بقوة في الحصة أثناء ممارسة النشاط الحركي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالوقت المستثمرen_US
dc.subjectدرس التربية البدنيةوالرياضيةen_US
dc.titleالوقت المستثمر في حصة التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.abstractThe aim of this study was to identify the reality of the time invested in the physical education and sports sector for a target sample of the students of the first year intermediate and specifically the average of the city of Ouargla, consisting of 20 (males) And 20 females were randomly selected. The researcher used the descriptive approach to investigate the study's questions. In response to the nature of the proposed research topic, the researcher used the Anderson observation form, consisting of ص (60) (03) minutes for each period and (05) behaviors in the lesson according to the Anderson and Schillmann system, and after reviewing the previous criteria and allowing him to explore the opinion of a group of specialized professors, the researcher presented the Anderson form to watch a number of arbitrators in the field of physical education and sports. It was confirmed the validity and reliability of educational tool means and appropriate statistical. As well as the use of statistical tools the following: arithmetic averages, standard deviation, percentages, Pearson correlation coefficient. The results of the study showed that there is a significant loss of time compared to the time of the lesson is not exploited by students, and there is a significant difference in the time of motor performance, between males and females, which was in favor of males. The researcher finds that the percentage of loss is greater in females compared to males. Finally, we find that there are differences between males and females in exploiting time in favor of males and differences in time of motor performance within the share of physical education and sports which was also in favor of Alzkurldy Amیz for the first year average so males outperform females in the exploitation of the share of physical education and sports time. While the researcher suggested the need for attention to time share and how to organize and ensure the inclusion of females, strongly in the quota during the exercise motor activity-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pdfمدكرة-التخرج-ماستر2-ilovepdf-compressed.pdf503,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.