Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19819
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد القادر, برقوق-
dc.contributor.authorقويدر, عيشاوي-
dc.date.accessioned2018-11-25T14:59:57Z-
dc.date.available2018-11-25T14:59:57Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19819-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractيعتبر مدرس التربية البدنية والرياضية عنصرا أساسيا في إقناع المحيط بقيمة مهنته التربوية ،فهو المرشد،المربي،المشجع،المستشار،المشرف،المحفز و المبتكر فكان لزاما أن يتحلى هذا الأخير بكل هذه الصفات و القدرات و المكتسبات لتصبح لديه الكفاءة هذه الأخيرة التي ينبغي أن تتطور عن طريق العديد من العوامل و المؤثرات خاصة عن طريق ما يعرف بالدورات التكوينية إذنفالدورات التكوينية تهدف إلى تجديد المعارف النظرية والتطبيقية وتحسن من كفاءة الأستاذ في التعرف أكثر على منهاج التربية البدنية والرياضية وهذاماتماستخلاصهمنخلالالدراسةالحالية والتي تحت عنوان " انعكاسات الدورات التكوينية على كفاءة أساتذة التربية البدنية والرياضية في التعليم الثانوي". وقد استخدمنا في هذا البحث المنهج الوصفي وقد شملت عينة البحث 50 أستاذ ثانوي بولاية ورقلة بنسبة 44.64% من المجتمع الأصلي البالغ 112 أستاذ ثانوي حيث أحتوى بحثنا على بابين شمل الباب الأولالجانب النظري ويظم فصلين. الفصل الأول مدخل للدراسة ، أما الفصل الثاني شمل الدراسات السابقة . أما الباب الثاني والمتعلق بالجانب التطبيقي ضم فصلين الفصل الأول منهج البحث وإجراءاته الميدانية أما الفصل الثاني شمل عرض وتحليل ومناقشة النتائجللوصول إلى إثبات أو نفي الفرضية وبالتالي استخلاص الاستنتاجات و تقديم الاقتراحات ، وتختم دراستنا بالخلاصة العامة التي يراها الطالب الباحث مناسبة كحوصلة نهائية وفي الأخير تم التوصل إلى أن للدورات التكوينية انعكاسات ايجابية على كفاءة أساتذة التربية البدنية والرياضية في التعليم الثانوي .en_US
dc.description.abstractThe teacher of physical education and sports is an essential element in convincing the ocean of the value of his educational career. He is the guide, the educator, the promoter, the counselor, the supervisor, the catalyst and the innovator. The latter must have all these qualities, abilities and gains to become the latter. Through the many factors and influences, especially through what is known as the training courses, then the training courses aimed at renewing theoretical and applied knowledge and improving the efficiency of the professor in the more familiar with the curriculum of physical education and sports and this is what was drawn through the current study, which under "The reflections of the training sessions on the efficiency of physical education and sports teachers in secondary education.، The research sample included 50 secondary teachers in the state of Ouargla with 44.64% of the original community of 112 secondary professors. Our research included two sections. The first section included the theoretical side and two classes. The first chapter of the study, the second chapter included previous studies. The second chapter deals with the practical aspect. The first chapter deals with the research methodology and its field procedures. The second chapter includes presenting, analyzing and discussing the results in order to prove or negate the hypothesis and thus draw conclusions and make proposals. Our study concludes with the general conclusion that the student sees as suitable for final examination. that the sessions of the formative positive impact on the efficiency of education professors of physical and sports in secondary education.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالدورات التكوينيةen_US
dc.subjectالكفاءةen_US
dc.subjectالتربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectأستاذ التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.titleانعكاسات الدورات التكوينية على كفاءة أساتذة التربية البدنية والرياضية لللطور الثانويen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.abstractThe teacher of physical education and sports is an essential element in convincing the ocean of the value of his educational career. He is the guide, the educator, the promoter, the counselor, the supervisor, the catalyst and the innovator. The latter must have all these qualities, abilities and gains to become the latter. Through the many factors and influences, especially through what is known as the training courses, then the training courses aimed at renewing theoretical and applied knowledge and improving the efficiency of the professor in the more familiar with the curriculum of physical education and sports and this is what was drawn through the current study, which under "The reflections of the training sessions on the efficiency of physical education and sports teachers in secondary education.، The research sample included 50 secondary teachers in the state of Ouargla with 44.64% of the original community of 112 secondary professors. Our research included two sections. The first section included the theoretical side and two classes. The first chapter of the study, the second chapter included previous studies. The second chapter deals with the practical aspect. The first chapter deals with the research methodology and its field procedures. The second chapter includes presenting, analyzing and discussing the results in order to prove or negate the hypothesis and thus draw conclusions and make proposals. Our study concludes with the general conclusion that the student sees as suitable for final examination. that the sessions of the formative positive impact on the efficiency of education professors of physical and sports in secondary education-
dcterms.subjectrofessor of physical education and sports-
dcterms.subjectSeminars-
dcterms.subjectefficiency-
dcterms.subjectphysical education and spor-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة بأذن الله-ilovepdf-compressed.pdf982,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.