Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19823
Title: النشاط الرياضي اللاصفي الداخلي وأثره على التوافق النفسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Authors: جمال, تقيق
الياس, لبوز
Keywords: النشاط الرياضي اللاصفي الداخلي
التوافق النفسي
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذهالدراسةإلىأثر ممارسة النشاط الرياضي اللاصفي الداخليفي التوافق النفسي لتلاميذ المرحلة الثانوية، وأهمية هذا النشاط لهذه المرحلة، ومدى مساهمته في إعداد الفرد الصالح من جميع جوانبه، ومحاولة الوقوف على مشاكل التلاميذ في هذا السن، كما تهدف هذه الدراسة أيضا إلى التعرف على الفروق بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي اللاصفي الداخليمن خلال درجات التوافق النفسي لديهم. استخدمالطالبالمنهجالوصفيالتحليلي لمعالجة مشكلةالدراسة،حيث طبق الدراسة على عينة عشوائية بلغت 120 تلميذامن المرحلة الثانوية لبعض ثانويات بلدية ورقلة، 60 ممارساللنشاط الرياضي اللاصفي الداخلي و60 غير ممارس له، كما استخدمالطالبالجزء الأول لقياس التوافق النفسي من مقياس التوافق النفسي-الإجتماعي الذي أعدته الباحثة الدكتورة المصرية " رشا عبد الرحمان محمود والي سنة 2007 م". وفيما يخص الجانب الإحصائي فقد استخدم الطالب معامل ألفا كرونباخللتحقق من مدى الترابط بين عبارات وأبعاد المقياس، كما تمتوظيف اختبار " ت-T.test " عند مستوى الدالة 0.05 لتحديد الفروق في درجة التوافق النفسي بين الممارسين وغير الممارسينللنشاط الرياضي اللاصفي الداخلي، حيث توصلت النتائج إلى وجود فروقدالة إحصائياً بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي اللاصفي الداخلي في كافة الأبعاد، وهذا ما يؤكد صحة الفرضيات المطروحة. وفي الأخير اقترح الطالب مجموعة من التوصيات أهمها تشجيع ممارسة الأنشطة الرياضيةصفية كانت أولاصفية،لما لها من أهدافنبيلة وبرامجمتنوعة،و تعتبر من العوامل والعناصر الأساسية التي تبنى عليها المجتمعات المتطورة، فهي تسعى إلى تحقيق أفراد صالحين ومعافين جسميا وعقليا، وخلق السمات الإيجابية، ومحاولة تحقيق التوافق النفسيبكل أبعاده من خلال ممارسة هذه الأنشطة الرياضية خاصة اللاصفية منها.
This study aims at unveiling the relationship between internal extra-curricular sport activity and the psychological harmony for high school students and the importance of this activity at this stage and the extent of contribution into preparing a good individual from all aspects with the attempt to stand on the problems of students at this age. Also, this study aims at identifying the differences between practitioners and non-practitioners of the internal extra-curricular sport activity through their psychological balances degrees. The student will use the descriptive approach to address the problem of the analytical study, which applied study on a random sample of 120 pupils of the secondary stage of some of the secondary schools of the municipality of ouargla, 60 internal extra-curricular sport activity practitioner and 60 non-practitioner, the student also used the first part of measuring psychological of psychological scale prepared by Egyptian researcher Dr. " Rasha Abdel Rahman Mahmoud Wali and the year 2007". Concerning the statistical part, the student has used Cronbach's alpha coefficient to verify the extent of interdependence between the phrases and the dimensions of the scale, it has also been hiring test," T.test "at the function level of 0.05 to determine differences in the degree of psychological consensus among practitioners and non-practitioners of internal extra-curricular sports activity, where the results showed differences between practitioners and non-practitioners of internal extra-curricular sports activity statistically significant in all deportations and this confirms to the correctness of the hypotheses put forward. Finally, The students proposed a set of recommendations including the promotion of sports activities in general classroom and internal extra-curricular in particular, which in return, contributes to physical and mental health in order to create positive attributes and try to achieve psychological harmony in all its dimensions through the practice of internal extracurricular sports activities.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19823
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة-تخرج-ماستر-تربية-حركية-2017-ilovepdf-compressed.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.