Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19854
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorتقي الدين, قادري-
dc.contributor.authorعبد الباسط, نصير-
dc.date.accessioned2018-11-26T13:49:30Z-
dc.date.available2018-11-26T13:49:30Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19854-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractهدف الدراسة التعرف على: مدى قدرة الطالب المتربص في تحقیق أهداف درس التربیة البدینة والریاضیة ، والتعرف على المشاكل والصعوبات التي تواجه الطالب المتربص وكیفیة التعامل معها، وكذا الكشف على قدرات الطالب المتربص وإظهار مدى تأثیر اكتساب الجانب النظري والتطبیقي في نجاح أهداف التربص وتحقیق الأهداف المسطرة . و استعنا بالمنهج الوصفي التحليلي للتحقق من فرضيات الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة من الطلبة المتربصين الذين يتربصون في ثانويات مدينة ورقلة والبالغ عددهم ستون (60)طالبا، واعتمد نا على بطاقة ملاحظة مكونة من ثلاث محاور (محور المنهاج الدراسي، محور التكوين النظري، محور الوسائل )، وتم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، ومعامل الاتساق الداخلي ألفا كرومباخ،تحليل التباين الأحادي ،وتوصلنا إلى أنه توجد لدى طلبة معهد التربية البدنية والرياضية مستويات مرتفعة جدا في تحقيق أهداف حصة التربية البدنية، وعندهم دراية بمحتوى منهج المقاربة بالكفاءات، ومنه تحققت الفرضية الأولى، و أن التكوین النظري الذي تلقوه كان لهم سندا في إنجاز حصصهم التربصیة بنجاح، و یعود هذا إلى فاعلیة تكوینهم النظري و كفاءتهم المعرفیة التي اكتسبوها خلال هذا التكوین، رغم نقص المدة التربصیة وقلة الإمكانيات المتوفرة داخل المؤسسة من عتاد و قاعات ریاضیة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectقدرات الطلبةen_US
dc.subjectالطلبة المتربصينen_US
dc.subjectتحقيق الأهدافen_US
dc.titleمدى قدرة الطالب المتربص على تحقيق أهداف حصة النربية البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.abstractThis study aims at recognizing the extent capacity of trainee students in achieving semiotic and sportive breeding lesson objectives, and uncovering the problems and difficulties which face the trainee student and the appropriate ways of dealing with them, in addition to uncovering the capacities of the trainee student , and showing the extent of the acquisition of both theoretical and practical ways efficiency in training objectives success and achieving the planned goals. We have used the descriptive analytical method in order to ensure the hypotheses of this study. Besides, the sample of this study represented by 60 students in Ouargla secondary schools .Moreover, we have relied on a descriptive card that contained three parts( studious syllabus , theoretical formation, and tools part) , and we have used the following static ways: counting average, normative deviance, and interior consistency factor Alfa Crombakh, and analyzing single variance , therefore, we deduced that Semiotic and Sportive Breeding Institution students have very high levels of achieving lessons objectives, and that trainees know the content of competency based approach, thus, the first hypothesis was achieved and the theoretical formation which they acquired helped them in the accomplishment of their training sessions successfully which referred to their efficient theoretical instruction and their knowledge competencies which they have learned during this instruction despite the short period of training and luck of tools as well as sport rooms inside schools.-
dcterms.subjectstudents capacities-
dcterms.subjecttrainee students-
dcterms.subjectobjectives achievement-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رسالة-ماستر-نصير-عبد-الباسط-ilovepdf-compressed.pdf586,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.