Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19982
Title: أثر جودة الخدمة التأمينية على رضا الزبون دراسة مقارنة بين المؤسسة الجزائرية لتأمين SAA والشركة الدولية لتأمين وإعادة التأمينCIAR والولاية المنتدبة المنيعة
Authors: بوخلوة, باديس
خارف, صفية
Keywords: تأمين
خدمة
جودة
assurance
service
Quality
Issue Date: 2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر جودة الخدمة التأمينية على رضا الزبون كدراسة مقارنة بين مؤسستين في قطاع التأمين هما المؤسسة العمومية saa (Société Algerienne d'Assurance) و المؤسسة الخاصة ciar (Compagnie International d'Assurance et de Réassurance) بالولاية المنتدبة المنيعة، بالإضافة إلى التعرف على الإختلاف في تصور الأفراد عينة الدراسة في المؤسستين حول جودة الخدمة التأمينية، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لإعطاء تعاريف للمتغيرين، والمنهج التحليلي لتحليل البيانات المجمعة، باستخذام أداة الإستبانة التي شملت(41) فقرة وذلك لجمع المعلومات من عينة الدراسة، وفي ضوء ذلك جرى تحليلها واختبار الفرضيات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية(spss)، وقد اعتمدت الدراسة على عينة عشوائية مكونة من(175) مفردة من المؤسسة العمومية saa،(196) مفردة من المؤسسة الخاصة ciar، حيث أنه وجد اختلاف في جودة الخدمة المقدمة من طرف المؤسستين
effect of assurance service quality on satisfaction client as a comparison study between the two institutions in the sector d’assurance, these institutions are public saa (Société Algerienne d'Assurance) and private ciar (Compagnie International d'Assurance et de Reassurance) in wilaya delegé ELMENIAA, in addition to investigating the differences in the perception of individuals in the firms about assurance service quality, In order to achieve the objectives of the study, was used to descriptive method to give definition to variables, and analyze method to analyzed the data collected, to use a questionnaire consisting of (41) paragraphs to gather information from study sample, The statistical package for social sciences (SPSS) program was used to analyze and examine the hypotheses, We have adopted a study as random sample of (175) singles in the institution public saa, and (196) in the institution private ciar, the study concluded a difference about assurance service quality by the two institutions.
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19982
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karf-safia.pdf6,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.