Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20371
Title: التنظيم الفعال للإمداد المرتبط بالتجارة الإلكترونية دراسة حالة الجزائر
Authors: محمد حمزة, بن قرينة
خالد, بن ساسي
Keywords: خدمات لوجستية
تجارة الكترونية
نماذج الإمداد
تنظيم الامداد
Logistics Services
E-Commerce
Supply Models
Supply Management
Issue Date: 2018
Abstract: يتمحور هدف الأطروحة، حول تبيان كيفية تنظيم الإمداد الخاص بالمؤسسات التي تعمل ضمن إطار التجارة الإلكترونية، وهذا من أجل تحقق رضا الزبون. ومن هذا المنطلق جاءت دراستنا لتسليط الضوء على نشاط ونماذج الإمداد التي توافق نشاط التجارة الالكترونية، ومحاولة إسقاط هذا الموضوع على حالة الجزائر من خلال دراسة الأنشطة اللوجستية الخاصة بالمتاجر الإفتراضية والمتخصصة في بيع السلع المادية، وما مدى مساهمة هذه الخدمات في تحقيق تطلعات ورضا الزبون. ولقد توصلت الدراسة إلى أن النطاق الجغرافي الذي تغطيه المتاجر الافتراضية داخل الجزائر محدود، ناهيك أنه خارجها شبه معدوم، وأن غالبية الزبائن يلجؤون إلى الشراء عبر الانترنت عندما لا تتوفر السلع في محال إقامتهم، كما أن لأماكن التسليم والناقلين ووسائل الاتصال والدفع علاقات ذات دلالة برضا الزبون. أوصت هذه الدراسة إلى العمل على سن قانون شامل ومتكامل للتجارة الالكترونية خاص بالبيئة الجزائرية، وإلى تشجيع المزيد من إنشاء المؤسسات التي تستخدم أحدث التقنيات في النقل والبريد السريع ووضع التنظيمات والتشريعات القانونية المنظمة لها ومحاربة السوق الموازية في قطاع البريد، والعمل على وضع نظام العنونة لتسهيل عمل أعوان التوصيل.
This thesis Objectives is to explain how to organize the supply for companies op-erating within the framework of e-commerce, in order to achieve customer satisfaction. In this reason, our study is intended to highlight the activity and models of supply that agree to the activity of e-commerce, and trying to drop this subject on the case of Algeria by studying the logistics activities of virtual shops specialized in the sale of physical goods. This study has found that the geographical scope covered by the virtual stores in-side Algeria is very limited, or more precisely non-existent. Most customers turn to online pur-chases when the goods are not available in their places of residence. Delivery places, carriers..etc The study recommended the establishment of an comprehensive and integrated law on e-commerce for the Algerian market, encouraging the establishment of institutions us-ing the latest technologies in transport and express mail, setting up rules and legal procedures regulating them, combating the parallel market in the postal sector, Addressing to facilitate the work of delivery agents.
Description: أنظمة المعلومات ومراقبة التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20371
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bensaci-khaled.pdf2,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.