Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20604
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم, دودو-
dc.contributor.authorنبيل, ناجم-
dc.date.accessioned2019-04-29T09:33:12Z-
dc.date.available2019-04-29T09:33:12Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otheristaps-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20604-
dc.descriptionمناهج التدريس في التربية البدنيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى تقصي أثر التدريس باستخدام أسلوبي حل المشكلات والاكتشاف الموجه على اتجاهات التلميذات نحو ممارسة التربية البدنية والرياضية، كما هدفت إلى التعرف على أكثر الأساليب تأثيرا على الاتجاهات النفسية لدى التلميذات (من بين الأساليب قيد الدراسة)، وقد تم إجراء هذه الدراسة في بعض متوسطات مدينة تبسة، حيث تكونت عينة الدراسة من (57) تلميذةموزعة على ثلاث مجموعات تم اختيارهم بالطريقة العمدية، المجموعة التجريبية الأولى (19) تلميذة تم تدريسهن باستخدام أسلوب حل المشكلات، المجموعة التجريبية الثانية (19) تلميذة تم تدريسهن باستخدام أسلوب الاكتشاف الموجه، المجموعة الضابطة (19) تلميذة تم تدريسهن باستخدام الأسلوب الأمري، واعتمد الطالب على المنهج شبه التجريبي، بتصميم الاختبار القبليالبعدي مع مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة، وقد جُمعت بيانات الدراسة باستخدام أداتين رئيسيتين هما: مقياس)جيرالد كينيون(للاتجاه نحو النشاط البدني الرياضي والمتكون من (54) عبارة موزعة على (06) أبعاد،والبرنامج التعليميباستخدام أسلوب حل المشكلات والاكتشاف الموجه، الذي دام (09) أسابيعولمعالجة البيانات التي تم جمعها وبغية اختبار فرضيات الدراسة فقد تم استعمال اختبار "ت" ستيودنت؛ للتعرف على دلالة الفروق في اتجاهات التلميذات نحو التربية البدنية والرياضية في الاختبارات البعدية بين العينة التجريبية والعينة الضابطة واختبار تحليل التباين "ف" لتقويم تأثير متغير مستقل مفرد له أكثر من مستويين (حل المشكلات، الاكتشاف الموجه) على متغير تابع (الاتجاهات النفسية)، بالإضافة إلى اختبار (شيفيه) للمجموعات متساوية العدد للمقارنة بين كل زوج من المتوسطات الحسابية في القياسات البعدية، اعتمادا على توزيع "ف"، وأظهرت نتائج الدراسة أن التدريس باستخدام أسلوب حل المشكلات والاكتشاف الموجه أدى إلى تنمية اتجاهات التلميذات نحو ممارسة التربية البدنية والرياضية، بينما لم يؤثر التدريس باستخدام الأسلوب الأمري على تنمية اتجاهات التلميذات نحو ممارسة التربية البدنية والرياضية، كما أظهرت النتائج أن أسلوب الاكتشاف الموجه هو الأسلوب الأكثر إسهاما في تنمية اتجاهات التلميذات.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to investigate the effect of teaching using the methods of solving problems and discovery guided styles at the attitudes of female students towards the practice of physical education and sports and to identify the most influential methods of female students psychological attitudes among the methods under study, the sample of the study is consisted of (57) students divided into three groups chosen by deliberately, the first experimental group (19) students were taught using solving problem method, the second experimental group (19) students were taught using the discovery guided method and the controlling group (19) students were taught using the ordering style, the study data were collected using two main tools Gerald Kenyon’s measure of the trend towards physical activity, consisting of (54) clause distributed over (06) dimensions and the educational program using the solving problem and guided discovery style which lasted (09) weeks, in order to test the data collected and to test the hypotheses of the study, the (T) test was used to identify the different female students attitudes towards physical education and sports in the post-tests between the experimental sample, the controlling sample and the test of variance analysis (F) to evaluate the effect of a single independent variable with more than two levels (problem solving- guided discovery style) on a dependent variable (psychological trends), in addition to the schiffe test for the equal number of groups to compare each pair of arithmetic averages in dimension measurements based on the distribution of (F), the results of the study showed that teaching using the solving problem method and guided discovery led to the development of the students attitudes toward physical education and sports, while teaching did not affect the use of ordering method to develop students attitudes towards the practice of physical education and sports, the style of guided discovery is the most important method in the development of students attitudes.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectأسلوب حل المشكلاتen_US
dc.subjectالاكتشاف الموجهen_US
dc.subjectالاتجاهات النفسيةen_US
dc.subjectsolving problem style-
dc.subjectguided discovery style-
dc.subjectpsychological trends-
dc.titleأثر بعض الأساليب التدريسية المستخدمة في منهاج المقاربة بالكفاءات على اتجاهات التلميذات نحو ممارسة التربية البدنية والرياضية ةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nabil-belkasem.pdf2,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.