Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20842
Title: الذكاء الانفعالي وعلاقته بالالتزام التنظيمي لدى معلمي التعليم الابتدائي بمدينة غرداية
Authors: بن زاهي منصور
خطارة رشيد
Keywords: الذكاء
الانفعالي
الإلتزام
التنظيمي
مدينة غرداية
معلمي التعليم الابتدائي
Intelligence émotionnelle
Engagement organisationnel
Enseignement primaire
Issue Date: 2019
Citation: 2019
Abstract: هدفت الدراسة إلى محاولة التعرف على مستوى كلّ من الذكاء الانفعالي والالتزام التّنظيمي لدى معلّمي الطّور الابتدائي. ثم معرفة العلاقة الارتباطية ودلالتها بين الذكاء الانفعالي والالتزام التّنظيمي من جهة، والتعرف على العلاقة التي تربط أبعاد الذكاء الانفعالي والالتزام التّنظيمي من جهة أخرى. وفي الأخير معرفة دلالة الفروق في الذكاء الانفعالي والالتزام التّنظيمي وأبعادهما باختلاف بعض المتغيرات الوسيطة مثل الجنس، العمر وسنوات الخدمة. وقد بلغ قوام العينة 230 معلّما (74 ذكور- 156 إناث)، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من أساتذة التعليم الابتدائي بالمدارس الحكومية بمدينة غرداية خلال السنة الدراسة 2016/2017. واشتملت الأدوات المستخدمة في هذه الدراسة على مقياسين و هما مقياس الذكاء الانفعالي ويحتوي على 4 أبعاد هي: الوعي بالانفعالات، إدارة الانفعالات الذاتية، إدارة انفعالات الآخرين واستخدام الانفعالات. وعدد بنوده 33 بند، و مقياس الالتزام التّنظيمي ويحتوي 4 أبعاد هي: الالتزام العاطفي، الالتزام المستمر والالتزام المعياري. وعدد بنوده 15 بند. وقد توصّلت الدّراسة إلى ارتفاع مستوى كل من الذكاء الانفعالي والالتزام التنظيمي وأبعادهما عن المتوسط لدى المعلمين عموما. وإلى وجود علاقة موجبة دالة إحصائيا بين الذكاء الانفعالي والالتزام التّنظيمي. وإلى عدم وجود فروق في كل من الذكاء الانفعالي والالتزام التنظيمي تبعا لمتغيرات العمر وسنوات الخدمة، وإلى وجود فروق دالة إحصائيا في الالتزام التنظيمي تبعا لمتغير الجنس.
L'intelligence émotionnelle et sa relation avec l'engagement organisationnel des enseignants du primaire à Ghardaïa Résumé de l'étude Le but de l’étude était d’essayer d’identifier le niveau d’intelligence émotionnelle et l’engagement organisationnel des professeurs de primaire. Et ensuite, identifier la corrélation entre l'intelligence émotionnelle et l'engagement organisationnel d'une part, et identifier la relation entre les dimensions de l'intelligence émotionnelle et l'engagement organisationnel de l'autre. Enfin, connaissance des différences d'intelligence émotionnelle et d'engagement organisationnel et de leurs dimensions en fonction de variables intermédiaires telles que le sexe, l'âge et les années de service. L'échantillon était composé de 230 enseignants (74 hommes - 156 femmes) choisis au hasard parmi les enseignants de l'enseignement primaire dans les écoles publiques de Ghardaïa au cours de l'année scolaire 2016/2017. Les outils utilisés dans cette étude comprenaient deux mesures: l'intelligence émotionnelle et quatre dimensions: la prise de conscience des émotions, la gestion de ses émotions personnelles, la gestion de ses émotions et l'utilisation de ses émotions. 33 éléments et l’échelle d’engagement organisationnel, qui contient 4 dimensions: l’engagement émotionnel, l’engagement continu et l’engagement normatif. Le nombre d'articles est de 15 articles. L'étude a révélé que le niveau d'intelligence émotionnelle et d'engagement organisationnel ainsi que leur distance par rapport à la moyenne des enseignants en général. Et une relation positive statistiquement significative entre l'intelligence émotionnelle et l'engagement organisationnel. Et l'absence de différences d'intelligence émotionnelle et d'engagement organisationnel selon les variables d'âge et de service, et de l'existence de différences statistiquement significatives dans l'engagement organisationnel selon la variable de genre. Mots-clés: Intelligence émotionnelle - Engagement organisationnel - Enseignement primaire Emotional intelligence and its relation to the organizational commitment of primary school teachers in Ghardaia Abstract of the study The aim of the study was to try to identify the level of emotional intelligence and the organizational commitment of primary stage teachers. And then to identify the correlation between the emotional intelligence and organizational commitment on the one hand, and to identify the relationship between the dimensions of emotional intelligence and organizational commitment on the other. Finally, knowledge of the differences in emotional intelligence and organizational commitment and their dimensions according to some intermediate variables such as sex, age and years of service. The sample consisted of 230 teachers (74 males - 156 females), randomly selected from the teachers of primary education in public schools in Ghardaia during the 2016/2017 academic year. The tools used in this study included two measures: emotional intelligence and 4 dimensions: awareness of emotions, management of self-emotions, managing emotions of others and the use of emotions. 33 items, and the organizational commitment scale, which contains 4 dimensions: emotional commitment, continuous commitment and normative commitment. The number of items is 15 items. The study found that the level of both emotional intelligence and organizational commitment and their distance from the average in teachers in general. And a statistically significant positive relationship between emotional intelligence and organizational commitment. And the absence of differences in both emotional intelligence and organizational commitment according to the variables of age and years of service, and to the existence of differences statistically significant in the organizational commitment according to gender variable. Keywords: Emotional Intelligence - Organizational Commitment - Primary Education
Description: علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20842
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khatara-rachid.pdf1,51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.