Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20845
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorنصير, أحميدة-
dc.contributor.authorأحمد, عرفة-
dc.date.accessioned2019-06-16T09:15:14Z-
dc.date.available2019-06-16T09:15:14Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20845-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي التربوي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على دور منهاج التربية البدنية والرياضية(المقاربة بالكفاءات) في تنمية المواطنة لدى التلاميذ ، والتعرف على مستوى قيم المواطنة من حيث منهاج التربية البدنية والرياضية ، واستخدم الطالب المنهج الوصفي لتحقق من فرضيات الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة في أساتذة التربية البدنية والرياضية والبالغ عددهم 40 أستاذ، واعتمد الطالب على مقياس قيم المواطنة، وتم معالجة البيانات إحصائيا بواسطة المتوسط الحسابي و الانحراف المعياري واختبار (ت) وأسلوب تحليل التباين الأحادي، وتوصل الطالب إلى وجود مستوى مرتفع في قيم المواطنة من حيث منهاج التربية البدنية والرياضية، كما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قيم المواطنة من حيث تطبيق منهاج التربية البدنية والرياضية تعزى لمتغير سنوات الخبرة المهنية.en_US
dc.description.abstractthe purpose of this study is to identify the role of physical education and sports curricula (competency approach) in the development of citizenship in students, and identify the level of civic values in terms of physical and sports education curriculum, and use student descriptive to verify hypotheses of the study, the sample was Study on physical education and sports teachers and 40 of the Professor, the student was adopted on the scale values of citizenship, and process the data statistically by the arithmetic mean and standard deviation test (v) unilateral variance analysis method, the student has reached a high level in the values Citizenship in terms of physical and sports education curriculum, as there were statistically significant differences in the level of civic values in terms of physical and sports education curriculum application due to variable years professional experience-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectقيم المواطنةen_US
dc.subjectمنهاج التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectتنمية القيمen_US
dc.subjectوجهة نظر الأساتذةen_US
dc.titleدور منهاج التربية البدنية والرياضية في تنمية قيم المواطنة لدى التلاميذ من وجهة نظر الأساتذةen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.subjectcitizenship value-
dcterms.subjectphysical and sports education curriculum-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مموار جاهزة ._compressed.pdf674,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.