Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20978
Title: الإشهار التلفزيوني ودوره في تحسين صورة المنتوج لدى المستهلك (نموذج عن منتوجات كوندور) -دراسة ميدانية على عينة من موظفين مدينة تقرت-
Authors: بلمولاي بدر الدين
بوكلبة, خولة
جابوربي, باية
Keywords: الإشهار
التلفزيوني
دوره
تحسين صورة المنتوج
منتوجات
المستهلك
عينة من موظفين
كوندور
نموذج
مدينة تقرت
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يعتبر الإشهار التلفزيوني من أهم الأساليب والتقنيات التي تستعين به أي مؤسسة من أجل عرض منتجاتها وخدماتها للمستهلك ويسعى الإشهار التلفزيوني إلى تحسين صورة كل ما يخص منتجاتها، وفي هذا الإطار جاءت هذه الدراسة التي تهدف إلى دراسة الاشهار التلفزيوني ودوره في تحسين صورة المنتوج لدى المستهلك، ويهدف الى محاولة معرفة دوافع والاشباعات المحققة للمستهلك من خلال مشاهدته للإشهار التلفزيوني، وعليه حاولنا الإجابة في هذه الدراسة على التساؤل الرئيسي المطروح: ماهو دور الإشهار التلفزيوني في تحسين صورة منتجات مؤسسة كوندور لدى الموظفين؟ وقد تمحورت تساؤلات الدراسة حول ما يلي: 1- ما هي عادات وأنماط مشاهدة الموظفين لإشهارات منتجات كوندور؟ 2- ما هي دوافع مشاهدة الموظفين لإشهارات منتجات كوندور؟ 3- ما هي الإشباعات المحققة لدى الموظفين من خلال تعرضه لمنتجات كوندور عبر الإشهار التلفزيوني؟ 4- هل يساهم الإشهار التلفزيوني في خلق رغبة الشراء لدى الموظفين؟ وقمنا بتقسيم الدراسة إلى فصلين الأول: خاص بالإجراءات المنهجية للدراسة والفصل الثاني خاص بالجانب التطبيقي للدراسة الذي جاء فيه عرض ومناقشة النتائج وتحليلها، واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، واستعنا بأداة الاستبيان لجمع البيانات، حيث قمنا بتوزيع استمارة استبيان على 70 موظف وموظفة وعند استرجاعها تم إلغاء 3 استمارات لأنها غير قابلة للدراسة وأصبحت 67 استمارة. وقد تحصلنا على أهم النتائج التالية: 1. يقدم الإشهار التلفزيوني جملة من الحاجات والإشباعات حول منتجات كوندور للموظفين بطرح معلومات كافية عنه. 2. يفيد الإشهار التلفزيوني الموظفين في التعرف على مميزات وخصائص المنتوج وطرق استعماله. 3. على الرغم من الإقبال الكبير في اقتناء منتجات كوندور، ومميزات البيع بالتقسيط التي تقدمها للموظفين إلا أن الإشهار التلفزيوني لا يحدث تأثير كبير في قرارهم الشرائي. كلمات المفتاحية: الإشهار التلفزيوني، المستهلك، المنتوج.
Television advertising is one of the most important methods and techniques used by any institution to present its products and services to consumers: it aims to improve the image of all its products and to apply the assumptions of usage and expectations to identify the motivations of viewers for television advertising. For Condor products and the employee impressions of Condor products through TV advertising, we have attempted to answer the following main question: What is the role of television advertising in improving the image of Condor products among employees? The questions in the study were: 1. What are the habits and models for viewing Condor products by employees? 2. What is the motivation of employees to see Condor products? 3. What are the expectations of employees when exhibiting Condor products through television advertising? 4. Does television advertising contribute to employees' desire to buy? We divided the study into two chapters: the first concerns the methodological procedures for the study and the second discusses the practical aspect of the study in which the presentation and discussion of the results and their analysis were carried out. we used the descriptive descriptive method and we used the questionnaire to collect the data. The 3 recovered forms were canceled because they were not submitted to study and became 67 forms. We have the following main results: 1. Television advertising provides employees with a variety of needs and information about Condor products by providing enough information about it. 2. Television advertising informs employees of the characteristics of the product and its methods of use. 3. Despite the strong demand for Condor products and the sales features offered to employees, television advertising has no significant impact on their purchase decision. Keywords: television advertising, consumer, product.
Description: تخصص: الا تصال الجماهيري و الوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20978
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukalba-khaoula.pdf998,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.