Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20985
Title: أثر الابتكار التسويقي في تدعيم الميزة التنافسية بمؤسسات الهاتف النقال (دراسة حالة المديرية الجهوية لموبيليس- ورقلة)
Authors: محسن, زبيدة
بلة, سعد
Keywords: ابتكار تسويقي
ميزة تنافسية
هاتف نقال
موبيليس ورقلة
marketing innovation
competitive advantage
communications
, mobile
Issue Date: 18-Jun-2019
Abstract: يهدف هذا البحث لدراسة أثر الابتكار التسويقي في تدعيم الميزة التنافسية بمؤسسات الهاتف النقال، كونها تعمل في بيئة دينامكية تتطور من خلالها التكنولوجيا بشكل سريع والتي بدورها تؤدي إلى تغير أسواقها وتغير ظروف المنافسة فيها من حيث سرعة تقادم المنتجات نتيجة قصر دورة حياتها من جهة، وتعدد البدائل والخيارات أمام المستهلكين من جهة أخرى. أمام هذا المنطلق أصبح الابتكار التسويقي استراتيجية تتبناها المؤسسة لتدعيم ميزتها التنافسية، من خلال الابتكار في عناصر المزيج التسويقي الخدمي الذي يخلق قيمة مضافة للزبائن تساهم في زيادة رضاهم وولائهم. ولتحقيق الهدف من هذا العمل قمنا بطرح الإشكالية التالية: ما مدى مساهمة الابتكار التسويقي في تدعيم الميزة التنافسية بمؤسسات الهاتف النقال، حالة مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال –"موبيليس" "المديرية الجهوية لموبيليس ورقلة"؟، وللإجابة على الإشكالية المطروحة، أجريت الدراسة على عينة عشوائية مكونة من 135 فرد من زبائن مؤسسة "موبيليس" بورقلة وتم استخدام الاستبيان، المقابلة والملاحظة كأدوات لجمع البيانات، وبرنامج SPSS version25 لمعالجتها واختبار فرضيات الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة على وجود علاقة بين الابتكار التسويقي بعناصره (الابتكار في المنتج الخدمي، التسعير، الترويج، التوزيع، وكدا المحيط المادي، العمليات، الأفراد) دور كبير في تدعيم الميزة التنافسية خاصة الابتكار في المنتج الخدمي كان أكبر عنصر ساهم في تدعيم الميزة التنافسية للمؤسسة من خلال طرح منتجات وخدمات جديدة في السوق باستمرار تلبي حاجات ورغبات الزبائن.
This research aims to examine the impact of marketing innovation on enhancing the competitive advantage of mobile enterprises, as they operate in a dynamic environment through which technology is rapidly evolving and which in turn changes their markets and changes their competition conditions in terms of the speed of product aging as a result of their short life cycle on the one hand, and the multiplicity of alternatives and options for consumers on the other. Encountering this, marketing innovation has become a strategy adopted by the organization to strengthen its competitive advantage, through innovation in the elements of the marketing mix of services and the customer value added that contributes to their satisfaction and loyalty. To achieve the objective of this work, we have put forward the following problem: How does marketing innovation contribute to enhancing competitive advantage in mobile phone organizations, the case of Algeria Mobile Telecommunications Corporation- Mobiles, the regional directorate of Mobilis Ouargla?, and to respond to the issue raised, the study was conducted on a random sample of 135 people from Mobiles' clients, and the survey was used as tools to collect data and test the SPSS25. The results of the study showed that there is a relationship between marketing innovation with its components (innovation in service product, pricing, promotion, distribution, physical environment, processes, individuals) that has a significant role to play in enhancing the competitive advantage, especially innovation in the service product, which has been the most important factor in enhancing the competitive advantage of the enterprise by continuously introducing new products and services in the market to meet the needs and desires of customers.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20985
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
balla-saad.pdf1,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.