Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21027
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorشنين, فاتح الدين-
dc.contributor.authorمدقن, رابح-
dc.date.accessioned2019-
dc.date.available2019-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21027-
dc.descriptionتخصص:ارشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى القدرة التنبؤية لدرجات الاختبارات التحصيلية الفصلية للمواد الأساسية )رياضيات، لغة عربية، لغة فرنسية، لغة أنجليزية ) بدرجات شهادة التعليم المتوسط في هذه المواد، وقد تم تطبيق هذه الدراسة على نتائج تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة الإمام ابن حجر العسقلاني بامنديل ورقلة للموسم الدراسي: 2017/2016، والبالغ عددهم 108 تلميذا، وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على حصر درجات الاختبارات التحصلية الفصلية للمواد الأساسية (رياضيات، لغة عربية، لغة فرنسية، لغة أنجليزية)، ودرجات اختبار شهادة التعليم المتوسط لهذه المواد لنفس السنة الدراسية (دورة جوان 2017) . وباستعمال معامل الانحدار البسيط باستخدام الحزمة الإحصائية spss النسخة 19 لاختبار الفرضيات، ولقد توصلت الدراسة إلى رفض الفرضيات الصفرية التي تنص على أنه ليس لدرجات الاختبارات التحصيلية الفصلية في المواد الأساسية قدرة تنبؤية بدرجات شهادة التعليم المتوسط في هذه المواد، وتم قبول الفرض البديل. وقد خلصت الدراسة إلى أن لدرجات الاختبارات التحصيلية الفصلية في المواد الأساسية (رياضيات، عربية، فرنسية، انجلزية) قدرة على التنبؤ بدرجات شهادة التعليم المتوسط في هذه المواد. ونوقشت نتائج هذه الدراسة في ضوء الدراسات السابقة ،واختتمت بتقديم بعض المقترحات والتوصيات للقائمين على الميدان التربوي .en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the extent to which the grades of the quarterly achievement tests for the basic subjects (mathematics, Arabic, French, English) are capable of predicting the degrees of intermediate education certificate in these subjects. This study was applied to students of the fourth year intermediate in Imam Ibn Hajar Al- For the 2017/2016 academic year of 108 students. In this study, we have relied on the results of the quarterly tests for basic subjects (mathematics, English, French, English) and the intermediate education certificates for these subjects at the same session (the 2017 session). The statistical method was applied to the simple regression coefficient using the spss version 19 on the hypotheses that the grades of the basic materials in the quarterly achievement tests did not have a predictive ability to the degrees of intermediate education certificate in these materials. The study concluded that the scores of the quarterly achievement tests in the basic subjects (mathematics, Arabic, French, English) have the ability to predict the degrees of intermediate education certificate in these subjects. The results of this study were discussed in the light of previous studies, and concluded by presenting some suggestions and recommendations to the educational field.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.relation.ispartofseries2019;-
dc.subjectنتائجen_US
dc.subjectالإختباراتen_US
dc.subjectالتحصيلية الفصليةen_US
dc.subjectمنبئاتen_US
dc.subjectنتائج شهادة التعليم المتوسطen_US
dc.subjectالمواد الأساسيةen_US
dc.subjectتلاميذ الرابعة متوسطen_US
dc.subjectمتوسطة العسقلانيen_US
dc.subjectبامنديلen_US
dc.subjectورقلةen_US
dc.titleنتائج الاختبارات التحصيلية الفصلية كمنبئات بنتائج شهادة التعليم المتوسط في المواد الأساسية دراسة ميدانية على نتائج تلاميذ الرابعة متوسط لمتوسطة العسقلاني بامنديل بورقلة للسنة الدراسية :2016/2017en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
medmen-rabeh.pdf2,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.