Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21115
Title: أساليب التنشئة الأسرية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط دراسة ميدانية ببعض المتوسطات بمدينة- تقرت-
Authors: عواريب, الاخضر
قدوري, سمية
Keywords: التنشئة الاسرية
التحصيل الدراسي
دراسة ميدانية
مدينة تقرت
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين أساليب التنشئة الأسرية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. كما سعت للتعرف على الفروق في كل من أساليب التنشئة الأسرية والتحصيل الدراسي باختلاف المتغيرات الوسيطية التالية: الجنس، المستوى التعليمي للوالدين. وقد حاولت الدراسة الإجابة على التساؤلات التالية: 1- هل توجد علاقة بين أساليب التنشئة الأسرية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط؟ 2- هل توجد فروق دالة احصائيا في أساليب التنشئة الأسرية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس؟ 3- هل توجد فروق دالة احصائيا في التحصيل الدراسي لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس؟ 4- هل توجد فروق دالة احصائيا في التحصيل الدراسي لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين؟ ولقد تم استخدام المنهج الوصفي الاستكشافي لملائمته لموضوع الدراسة، حيث تم تصميم أداة من قبل الباحثة، وتم التحقق من خصائصها السيكومترية، ومن ثم تم تطبيق الدراسة على عينة قدرت ب175 تلميذا وتلميذة من التعليم المتوسط ببعض متوسطات مدينة تقرت، اختيرت بطريقة عشوائية، وتمت معالجة البيانات احصائيا باستخدام برنامج spss وتم التوصل إلى النتائج التالية: - توجد علاقة بين أساليب التنشئة الأسرية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. - لاتوجد فروق دالة احصائيا في أساليب التنشئة الأسرية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس. - توجد فروق دالة احصائيا في التحصيل الدراسي لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث. - توجد فروق دالة احصائيا في التحصيل الدراسي لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين لصالح الوالدين الجامعيين.
the academicachievementamong the 4eryear middle schoolstudents. Jtisalsosought to identify the differences in each of the familyformation'smethods and academicachievement by the difference of the followingintermediate variables: sesc, ducationallevel of parents. The studyattempted to answer the following questions: 1-Is there a relationshipbetween the formation'smethod and academicachievemaentamong the 4eryear middle schoolstudents? 2- Are therestatisticallysignificantdifferences in the familyformation'smethods in the studysample due to gender variable? 3- Are therestatisticallysignificantdifferences in academicachievement in the studysample due to gender variable? 4- Are therestatisticallysignificantdifference in academicachievement in the studysample due to the variable of educationallevel? The escpository descriptive approchwasusedbecauseitsuited the subject of the study, a toolwasdesigned by the resercher, and itspsychometricpropertieswereverified, the studywasthenapplied to a sampleestimatedat 175 students and a middle schoolstudent in some of the averages of the city touggourt, i twasrandomlyselected, and the data wasprocessedstatisticallyusing the spssprogam and the followingresultswereobtained: - thereisarelationshipbetween the familyformation'smethods and academicachievementamongfourthyear middle schoolstudents. - there are no ststisticallysignificantdifferences in the familyformation'smethods in the studysample due to gender variable. - there are statisticallysignificantdifference in academicachievement in the studysample due to gender variable in favor of females. - there are statisticallysignificantdifferences in academicachievement in the studysample due to the variable educationallevel of parents in favor of university parents.
Description: تخصص:ارشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21115
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kaddouri-soumia.pdf1,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.