Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21166
Title: إستخدام الطلبة الجامعيين لموقع اليوتيوب والإشباعات المحققة منه دراسة ميدانية على عينة من طلبة الماستر بقسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: صالحي, عبد الرحمان
بوشنافة, إسماعيل
بن شناف, حسان
Keywords: إستخدام
موقع اليوتيوب
الإشباعات
دراسة ميدانية
عينة
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولت الدراسة موضوع تفاعل الطلبة الجامعيين مع مضمون الإعلام البديل والذي كان اليوتيوب نموذجا لهاته الدراسة إذ تهدف الدراسة إلى الكشف عن مدى وكيفية تفاعل الطلبة الجامعيين مع مضامين قنوات اليوتيوب وقد ركزنا في عينتنا على طلبة الماستر بقسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة , وتندرج الدراسة التي بين أيدينا ضمن الدراسات الوصفية التي تسعى لمعرفة عادات وأنماط استخدام موقع اليوتيوب وكذلك الكيفية التي يتفاعل بها الطلبة مع مضامين قنوات اليوتيوب . ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتصميم استمارة لمعرفة وجمع المعلومات التي تؤطر استخدام أفراد العينة لموقع اليوتيوب والمكون من جزئين , جزء يتناول المتغيرات الديمغرافية والجزء الثاني يتناول أسئلة الاستمارة . وبعد النتائج المتوصل إليها يمكننا القول بأن طلبة الماستر بقسم علوم الإعلام والاتصال يتفاعلون بشكل كبير مع مضامين قنوات اليوتيوب وخاصة المضامين التثقيفية والتعليمية كما أنه تختلف طرق التفاعل من طالب إلى أخر .
The study deals with the interaction of university students with the content of alternative media, which was a model for this study. The study aims to reveal the extent and how university students interact with the content of YouTube channels. We focused on the students of the Master(finl year) in the Department of Information Sciences and Communication at UKMO, In our hands as descriptive studies to know the habits and patterns of use of the site YouTube as well as how students interact with the contents of YouTube channels. In order to achieve the objectives of the study, we designed a form to collect and collect information that frame the use of the sample for the YouTube site, which consists of two parts, a section dealing with the demographic variables, and the second part dealing with the questions of the questionnaire. After the results reached, we can say that the students in the Department of Information and Communication Sciences interact greatly with the contents of YouTube channels, especially the educational and educational content, and the methods of interaction vary from student to student
Description: التخصص :اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21166
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouchnafa-ismail.pdf680,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.