Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21229
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد الرؤوف, حجاج-
dc.contributor.authorعبد الغفور, حجاج-
dc.contributor.authorاحمد, بوكشاش-
dc.date.accessioned2019-07-09T07:03:16Z-
dc.date.available2019-07-09T07:03:16Z-
dc.date.issued2019-06-19-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21229-
dc.descriptionتسويق الخدماتen_US
dc.description.abstractتعالج هذه الدراسة موضوع دور الابتكار التسويقي من خلال أبعاد الابتكار في الخدمة، الابتكار في السعر، الترويج، التوزيع، المحيط المادي، العمليات، الأفراد في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة موبيليس وكالة ورقلة، وللإجابة على الإشكالية المطروحة، تم استخدام أداة الاستبيان لمعالجة إشكالية الدراسة، لعينة عشوائية عدد 57عامل من 76 عامل في مؤسسة موبيليس. وقد اعتمدنا في تحليل الاستبيانات على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss v23) ومعالج البيانات (Ecxel2010). تم التوصل إلى مجموعة من النتائج هي: - وجود مستوى توافر متوسط لأبعاد الابتكار التسويقي في مؤسسة موبيليس وكالة ورقلة؛ - وجود مستوى توافر متوسط لأبعاد الميزة التنافسية في مؤسسة موبيليس وكالة ورقلة؛ - يوجود أثر وعلاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين الابتكار التسويقي والميزة التنافسية في مؤسسة موبيليس وكالة ورقلة.en_US
dc.description.abstractThe objective of this study is to understand the role of the marketing innovation through the dimensions (innovation in service. prices. promotion. Innovation in distribution. Innovation in the physical environment processes. individuals) investigation in the Competitive advantage within the establishment of ouargla mobilis company The questionnaire tool was used to Treatment of the study problematic of random sample consisting of 57 workers from 76 worker at mobilis company. and they treated through the Statistical Analysis Program SPss and the Data Processor exel 2010. The main results obtained: - There is an average level of availability of the dimensions of marketing innovation in the mobilis company - There is an average level of availability of competitive advantage dimensions in mobilis company - There is a statistically significant positive relationship between the marketing innovationand competitive advantage in mobilis company .-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectابتكار تسويقيen_US
dc.subjectميزة تنافسيةen_US
dc.subjectمؤسسة اتصالen_US
dc.subjectInnovation in serviceen_US
dc.subjectInnovation in promotionen_US
dc.subjectInnovation in distributionen_US
dc.subjectInnovation in the physical environment. the qualityen_US
dc.subjectFlexibilityen_US
dc.titleدور الابتكار التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات الخدماتية من وجهة نظر الموظفين دراسة حالة مؤسسة موبيليس– وكالة ورقلة –2019en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hadjadj-boukechech.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.