Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21246
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمناصرية, رشيد-
dc.contributor.authorبورحلاوي, دلال-
dc.date.accessioned2019-07-09T09:26:58Z-
dc.date.available2019-07-09T09:26:58Z-
dc.date.issued2019-06-19-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21246-
dc.descriptionادارة الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر العوامل الشخصية والتنظيمية على التشارك المعرفي، حيث تم استخدم الإستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات ، واقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة بحيث بلغ تعداد عينة الدراسة (102) مفردة على أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة قاصدي مرباح، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستمارات عن طريق استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط، تحليل الانحدار المتعدد والبسيط،وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وخلصت الدراسة وتوصلت الدراسة لعدة نتائج بأن مستوى التشارك المعرفي بين الأساتذة عالي وهذا راجع إلى اهتمام الأساتذة بالمعرفة وتشاركها مع بعضهم، اهتمام الكلية بالناحية التنظيمية اهتمام متوسط ويعتبر غير كافي ، اهتمام الكلية بالعوامل الشخصية كان عالي وهذا راجع إلى اهتمام الكلية بالعوامل الشخصية التي تساعد الأساتذة على العمل بشكل أفضل، لا توجد فروق بين إجابات المبحوثين فيما يتعلق (الجنس، العمر، الدرجة العلمية، الخبرة، وقسم الانتماء.)، العلاقة الارتباطية بين العوامل الشخصية والتنظيمية كمتغيرات مستقلة والتشارك المعرفي كمتغير تابع علاقة طرديةen_US
dc.description.abstractThe study was designed to identify the effect of personal and organizational factors on knowledge sharing. The questionnaire was used as a main tool for collecting information. The distribution process was limited to the simple random sampling method. The sample of the study sample was (102) individual members of the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences, . The data in the forms were analyzed by using the statistical packages for social sciences (spss) based on the arithmetic averages, standard deviations, correlation coefficients, multiple regression analysis, and the descriptive method Analytical study concluded The study found that the level of knowledge sharing between teachers is high and this is due to the interest of teachers in knowledge and shared with each other, the college interest in the organizational aspect is medium interest and is not enough, the college's interest in personal factors was high and this is due to the college's interest in personal factors that help teachers to work in Better, there are no differences between respondents' responses regarding gender, age, degree, experience, and affiliation. The correlative relationship between personal and organizational factors as independent variables and knowledge sharing as a dependent variable is a positive relationship-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectعوامل شخصيةen_US
dc.subjectعوامل تنظيميةen_US
dc.subjectتشارك معرفيen_US
dc.subjectمعرفةen_US
dc.subjectpersonal factorsen_US
dc.subjectorganizational factorsen_US
dc.subject, knowledge sharingen_US
dc.subjectknowledgeen_US
dc.titleأثر العوامل الشخصية والتنظيمية على التشارك المعرفي دراسة حالة لعينة من أساتذة بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة قاصدي مرباح بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bourhlaoui-dalal.pdf2,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.