Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21249
Title: رسالة المنظمة وأثرها في تحقيق الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة "موبيليس" الإدارة المركزية و المديرية الجهوية بورقلة
Authors: عرابة,الحاج
بن الدين, فاطمة الزاهراء
أوليدي, حنان
Keywords: رسالة منظمة
ميزة تنافسية
جودة
ابحث و التطوير
Organization Mission
Competitive Advantage
Quality
Research & Development
Issue Date: 17-Jun-2019
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على رسالة المنظمة في مؤسسة "موبليس"،من خلال دراسة مدى تبني الجودة، البحث و التطوير،الاهتمام بالموارد البشرية و تلبية حاجات العملاء المذكورين في رسالة المنظمة و أثرهم في تحقيق الميزة التنافسية، بالإضافة إلى دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع، كما تم الاعتماد على منهج دراسة الحالة من خلال استخدام الاستبيان كأداة رئيسية في جمع البيانات حيث طبقت على عينة قدرها 110 إطار من المؤسسة محل الدراسة، بالإضافة إلى الملاحظة العلمية، والوثائق الرسمية، والمقابلة الشخصية، و تمت المعالجة الإحصائية للبيانات عن طريق برنامج spss نسخة 22 وخلصت الدراسة إلى: أن أهم الأبعاد التي تستخدمها المؤسسة في رسالتها كانت تبني الجودة و البحث و التطوير و الاهتمام بالموارد البشرية، وتلبيه حاجات العملاء، و انه يوجد أثر لرسالة المنظمة في تحقيق الميزة التنافسية عند دلالة احصائية (0.05)، كما يوجد أثر لبعد الاهتمام بالموارد البشرية و تلبية حاجات العملاء عند دلالة احصائية (0.05)
The aim of this study to shed light the mission of the organization in the mobile phone company « Mobilis », through studying the quality of adoption, research and development, attention to human resources and meet the needs of the clients mentioned in the message of the organization and their impact on achieving competitive advantage, in addition to Study of the relationship between the variables of the study. The analytical descriptive method was used to study the subject. The case study was also used by using the questionnaire as a main tool in data collection. It was applied to a sample of 110 frames from the institution in question. The study concluded that: The most important dimensions used by the Foundation in its mission was to adopt quality, research, development and attention to human resources, and meet the needs of customers, and that there is an impact of the message of the organization in the Achieving competitive advantage at statistical significance (0.05). There is also an effect on the dimension of attention to human resources and customer satisfaction at statistical significance (0.05)
Description: جامعة قاصدي مرباح، ورقلـة ادارة اعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21249
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bendin-oulidi.pdf1,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.