Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21252
Title: أثر العوامل التنظيمية على فعالية التسويق الشخصي للأطباء دراسة حالة لعينة من الأطباء في المستشفيات العمومية في مدينة تقرت
Authors: مناصرية, رشيد
عبية, سمية
Keywords: تسويق شخصي
عوامل تنظيمية
علامة تجارية شخصية
self marketing
organizational factors
Personal brand
Issue Date: 17-Jun-2019
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر العوامل التنظيمية على فعالية التسويق الشخصي للأطباء في المستشفيات العمومية بمدينة تقرت, بالإضافة إلى دراسة العلاقة بين المتغيرين, حيث تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات وبرنامج (Spss) إصدار 19 إضافة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية لتحليلها. مجتمع الدراسة هو عينة من عمال المؤسسات الإستشفائية العمومية. أظهرت نتائج الدراسة أن العوامل التنظيمية كمفهوم وكإجراءات موجودة بمستوى متوسط في العينة المدروسة, وأظهرت في المقابل وجود مستوى مرتفع للتسويق الشخصي عند الأطباء. أظهرت العمليات الإحصائية بين العوامل التنظيمية والتسويق الشخصي أن معامل الارتباط الكلي 0.273 استقر عند مستوى دلالة 0.38 والذي يعني وجود علاقة خطية طردية ضعيفة بينهما. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إجابات أفراد العينة يعزى للمتغيرات الشخصية عندهم. خلصت الدراسة على أن أكثر بعد يؤثر على التسويق الشخصي هو الهيكل التنظيمي
The study aims at identifying the effect of organizational factors on the effectiveness of personal marketing of physicians in public hospitals in the city of Touggourt, in addition to studying the relationship between the two variables. The questionnaire was used as a main tool for collecting information and SPSS ver.20, in addition to a set of statistical methods for analysis. The study population is a sample of workers in public hospitals. The results of the study showed that the organizational factors as a concept and procedures are at an average level in the studied sample, and showed, on the other hand, a high level of personal marketing among physicians. Statistical processes between organizational factors and personal marketing showed that the total correlation coefficient 0.273 stabilized at the level of 0.38 which means a weak linear correlation between them. The absence of statistically significant differences in the responses of the sample members is due to their personal variables. The study concluded that the most post affects personal marketing is the organizational structure.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة ادارة الموارد البشرية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21252
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abia-soumia.pdf1,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.