Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21315
Title: الشعور بالتماسك وعلاقته باستراتيجيات مواجهة الضغوط لدى أمهات الأطفال المصابين بالإعاقة الذهنية والتوحد دراسة ميدانية على بعض مراكز المتخلفين ذهنيا بورقلة
Authors: نوار, شهرزاد
بابا حمو, هاجر
Keywords: التماسك
الضغوط
أمهات
الإعاقة الذهنية
التوحد
المتخلفين
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يعتبر الشعور بالتماسك خاصية نفسية لا تزال البحوث والدراسات العربية حولها فتية حيث أنها عرفت اهتماما وتناولا واسعين على مختلف الفئات في الدراسات الغربية، وتعتبر استراتيجيات المواجهة مطلب طبيعي لدى البشر إذ أنهم يستخدمون استراتيجيات المواجهة للتخفيف من الضغوطات والتوتر والقلق لدى أمهات الأطفال الذين يعانون من إعاقة ذهنية والتوحد، حيث تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الشعور بالتماسك واستراتيجيات المواجهة لدى أمهات الأطفال الذين يعانون من إعاقة ذهنية والتوحد، وكذلك استكشاف كل من مستوى الشعور بالتماسك لدى أمهات الأطفال التوحد والإعاقة العقلية واستراتيجيات مواجهة الضغوط لدى أمهات الأطفال التوحد والإعاقة الذهنية، أيضا استكشاف الاختلاف في الفروق حسب المتغيرات التالية: نوع الاضطراب، ترتيب الطفل في العائلة، واختبار أدوات القياس، متبعين المنهج الوصفي الإرتباطي باعتباره المنهج الملائم لموضوع الدراسة وكونه يهدف إلى وصف وتفسير الظواهر وتحديد العلاقة بين المتغيرات وقد كانت فرضيات الدراسة كما يلي: 1. نتوقع وجود مستوى منخفض من الشعور بالتماسك لدى أمهات الأطفال التوحد والإعاقة الذهنية. 2. توجد علاقة إرتباطية دالة بين كل من الشعور بالتماسك واستراتيجيات المواجهة لدى أمهات الأطفال المصابين بالإعاقة الذهنية و التوحد. 3. توجد فروق دالة إحصائيا بين كل من الشعور بالتماسك واستراتيجيات المواجهة حسب نوع الاضطراب. 4. توجد فروق دالة إحصائيا بين كل من الشعور بالتماسك واستراتيجيات المواجهة حسب ترتيب الطفل. حيث تم تطبيق مقياسين في هذه الدراسة والمتمثل في مقياس الشعور بالتماسك المختصر لآرون أنتونوفسكي المكون من 13 بندا وثلاثة أبعاد، ومقياس استراتيجيات مواجهة الضغوط لفولكمان و لازاروس. وللتأكد من الخصائص السيكومترية لمقياسي الدراسة تم حساب الصدق بطريقة الاتساق الداخلي والصدق البنائي أما الثبات تم استخدام طريقة التجزئة النصفية وطريقة آلفا كرونباخ، على عينة قوامها )40( فردا تم اختيارهم بالطريقة القصدية من مجموعة من المراكز الخاصة بالأطفال المعاقين ذهنيا والعيادات النفسية التي يتواجد فيها أطفال التوحد، وقد تمت معالجة بيانات الدراسة ببرنامج SPSS. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- وجود مستوى منخفض من الشعور بالتماسك لدى أمهات الأطفال المصابين بالإعاقة الذهنية والتوحد. 2- عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين كل من الشعور بالتماسك واستراتيجيات المواجهة لدى أمهات الأطفال المصابين بالإعاقة الذهنية والتوحد، عدا وجود علاقة إرتباطية بين بعض الأبعاد في مقياس الشعور بالتماسك وبين بعض الأبعاد في مقياس استراتيجيات المواجهة. 3- عدم وجود فروق بين كل الشعور بالتماسك واستراتيجيات المواجهة تختلف باختلاف نوع الاضطراب . 4- عدم وجود فروق بين كل الشعور بالتماسك واستراتيجيات المواجهة تختلف باختلاف ترتيب الطفل عدا وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استراتيجيات المواجهة تختلف باختلاف ترتيب الطفل أي جزء من الفرضية قد تحقق. الكلمات المفتاحية: الشعور بالتماسك، إستراتيجيات المواجهة، أمهات الأطفال المصابين بالإعاقة الذهنية والتوحد.
The sense of coherence is a psychological characteristic that is still research and Arabic studiesAround her young as she knew the attention and extensive handlingon various categories in Western studies, coping strategies are considered a natural requirement in humans as they are used coping strategies to alleviate the stress, tension and anxiety of mothers of children with intellectual disabilities and autism, The present study aims at identifying the relationship between the sense of cohesion and coping strategies of mothers of children who suffer from mental retardation and autism, as well as exploring both the level of cohesion among mothers of autistic children and mental retardation strategies for coping with stress among mothers of autistic children and mental retardation, also explore differences in differencesthe following variables: type of disorder, order of the child in the family, and testing of measurement tools, following the descriptive, descriptive approach as the appropriate approach to the subject of the study and its purpose is to describe and interpret phenomena and determining the relationship between variables. The hypotheses of the study were as follows:1. We expecta low level of sense of coherence among mothers of autistic children and mental retardation.2. There is a significant correlation between both the sense of cohesion and coping strategies of mothers of children with autism and mental retardation.3. Thereare differences in both sense of coherence and coping strategies depending on the type of disorder.4. There are differences in both sense of cohesion and coping strategies in the order of the child. هWe applied two measures in this study:Aaron Antonowski's 13-item, three-dimensional sense of coherence.Measure of stress strategies for Volckmann and Lazarus.In order to ascertain the psychometric measures of the study, the internal consistency and structural honesty method was used on a sample (40) mother they were selected in a deliberate manner from a group of centers for mentally disabled children and psychiatric clinics where children are locatedautism. Stability was used in the half-way and alpha-cronbach method. The study data were processed with SPSS. The results of the study were as follows:1)There is a low level of cohesion among mothers of children with intellectual disability and autism, according to the study's expectations.2)There is no statistically significant relationship between the sense of cohesion and coping strategies of mothers of children with intellectual disability and autism, except for the correlation between some dimensions in the sense of coherence and some dimensions in the coping strategy scale.3)There are no differences between each sense of cohesion and coping strategies vary depending on the type of disorder.4)There are no differences between each sense of cohesion and coping strategies vary according to the order of the child.Keywords: sense of coherence, coping strategies, mothers of children with intellectual disabilities and autism.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21315
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
baba hamo-hadjer.pdf693,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.