Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21419
Title: التوجيه المدرسي وعلاقته بمستوى الطموح والدافعية للإنجاز لدى عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة الأغواط
Authors: ابي مولود,عبد الفتاح
عياط, لمين
Keywords: التوجيه
التوجيه المدرسي
مستوى الطموح
دافعية الإنجاز
تلاميذ الثانية ثانوي
Guidance
school guidance
level of ambition
achievement motivation
second year secondary school students
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة قاصدي مرباح
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين التوجيه المدرسي و مستوى الطموح و الدافعية الإنجاز لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوية ببعض ثانويات مدينة الاغواط، في ظل المتغيرات الوسيطية متمثلة في الجنس والتخصص الدراسي(علمي ، ادبي)، ونمط التوجيه ( برغبة – بدون رغبة)، للعام الدراسي2015/2016، وقد تم اختيار (370) تلميذا وتلميذة من تخصصي الآداب والعلوم من ثانويات مدينة الأغواط كعينة للدراسة بالطريقة العشوائية، وتم الاستعانة بالمنهج الوصفي لملائمته لهذه الدراسة ، كما استخدمت في هذه الدراسة أداة هي اختبار دافع الإنجاز للأطفال والراشدين لو"هيرمانز" (Hermans) تعريب "فاروق عبد الفتاح موسى" (1981)، و مقياس مستوى الطموح لكاميليا عبد الفتاح ، وبالنسبة للأساليب الإحصائية المعتمدة في الدراسةفقداشتملتعلى: - المتوسط الحسابي، الانحرافالمعياري، معامل ارتباط "بيرسون" (Pearson) اختبار(T)وتمت المعالجة الإحصائيةباستخدامنظام (Spss) النسخة (20)، وقدتوصلتنتائجالدراسةإلى: - تمتع عينة الدراسة مستوى عال من مستوى الطموح. - أن أفراد عينة الدراسة تتمتع بدافعية انجاز فوق المتوسط. - توجد فروق بين التلاميذ الموجهين برغبة والتلاميذ الموجهين بدون رغبة في مستوى الطموح. - توجد فروق بين التلاميذ الموجهين برغبة والتلاميذ الموجهين بدون رغبة في دافعية الإنجاز. - لا توجد فروق بين لتلاميذ الذكور والتلميذات الإناث في مستوى الطموح. - توجد فروق بين التلاميذ الذكور والتلميذات الإناث في دافعية الإنجاز. - توجد فروق بين التلاميذ ذوي التخصص العلمي والتلاميذ ذوي التخصص الأدبي في مستوى الطموح. - لا توجد فروق بين التلاميذ ذوي التخصص العلمي والتلاميذ ذوي التخصص الأدبي في دافعية الإنجاز. - توجد علاقة بين التوجيه المدرسي و مستوى الطموح. - توجد علاقة بين التوجيه المدرسي و الدافعية للانجاز. - توجد علاقة دالة بين مستوى الطموح و الدافعية للانجاز
The current study aimed to explore the relationship between school guidance, the level of ambition and achievement motivation. Among a sample of second year secondary school students in some establishments in Laghouat, according to the following intermediate variables: gender, academic specialty (Literature and Scientific students) and the type of guidance (according to pupil desire and without pupil desire) for the academic year 2015/2016. A sample of (370) student has been chosen randomly from Literature and Scientific students second year of secondary schools in Laghouat, as descriptive method was adopted to be conform to this study. For data collection, two scales have been used, the Hermans achievement motivation scale for children and adults, translated into Arabic by Faruk Abdulfattah Musa (1981), and Camelia Abdulfattah level of ambition scale. We used SPSS 20.0 (Statistical Package for the Social Sciences) in order to analyze data, where the statistical methods used included: Means, Standard deviations, Pearson correlation coefficient, (t of student) tests. The results of the study were as follow: - Students in the sample of the study show a high level of ambition. - Students in the sample of the study show a level of achievement motivation higher than the average. - There are differences between students in the level of ambition due to type of guidance. - There are differences between students in the level of achievement motivation due to type of guidance. - There are no differences between students in the level of ambition due to gender. - There are differences between students in the level of achievement motivation due to gender. - There are differences between students in the level of ambition due to academic specialty. - There are no differences between students in the level of achievement motivation due toacademicspecialty. - There is a relationship between school guidance and the level of ambition. - There is a relationship between school guidance and achievement motivation. - There is a relationship between the level of ambition and achievement motivation.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21419
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayat_Lamin.pdf1,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.