Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21429
Title: دور العلاقات العامة في تنمية السياحة الصحراوية "دراسة ميدانية في مديرية السياحة والصناعة التقليدية بولاية ورقلة''
Authors: الحوش, مازن
تالة, احلام
Keywords: العلاقات العامة
السياحة الصحراوية
مديرية السياحة والصناعة التقليدية
ولاية ورقلة
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية والمعنونة ب :"دور العلاقات العامة في تنمية السياحة الصحراوية " دراسة ميدانية بمديرية السياحة وغرفة الصناعة التقليدية لولاية ورقلة .إذ تمحورت إشكالية الدراسة في التساؤل المركزي مفاده :كيف يمكن أن تساهم العلاقات العامة بمديرية السياحة في دفع عجلة تنمية السياحة الصحراوية بولاية ورقلة ؟ و للإجابة عن هذا التساؤل تم طرح جملة من الأسئلة الفرعية : 1. ما هو الدور الذي تقوم به العلاقات العامة بمديرية السياحة وغرفة الصناعة التقليدية بتنمية السياحة الصحراوية ؟ 2. ماهي الوسائل الاتصالية التي تستخدمها العلاقات العامة بمديرية السياحة وغرفة الصناعة التقليدية للاتصال بالجمهور ؟ 3. هل ميزانية العلاقات العامة بمديرية السياحة وغرفة الصناعة التقليدية كافية لتغطية نشاطها؟ ولقد شملت الدراسة 20 عامل إداريا لدى المديرية , و نظرا لصغر حجم مجتمع البحث . تم الاعتماد على أسلوب مسح الشامل و لإجراء هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي, و للإجابة عن هذه التساؤلات تم استخدام استمارة الاستبيان كأداة في جمع البيانات , وبعد جمع البيانات و عرضها وتحليلها , كانت نتائج الدراسة كالآتي : أن العلاقات العامة تساهم بشكل ايجابي, وفعال في تنمية السياحة الصحراوية بالولاية و من خلال ما تقدمه من أنشطة و برامج سياحية متنوعة للجمهور فهي تحاول أن دائما تقدم الأفضل من الخدمات المتميزة . تستخدم العلاقات العامة بالمديرية وسائل اتصال متنوعة, وهذا ما يساهم في نشر الوعي السياحي للولاية و التعريف بما تزخر به الولاية من مناطق سياحية , وتعزيز ثقة الجمهور بالمديرية قصد تحقيق الهدف الأسمى وهو تنمية السياحة الصحراوية بالولاية ورقلة . أن ميزانية العلاقات العامة المعتبرة بمديرية السياحة غير كافية لتغطية نشاطاتها , وبالتالي غير كافية لتلبية رغبات جمهورها وتقديم أفضل الخدمات لهم . إلا إنها تلبي رغبات جمهورها في حدود الإمكانيات الموجودة لدى مديرية السياحة . ومنه كنتيجةعامة للدراسة:أن العلاقات العامة لها دور فعال بمديرية السياحة و غرفة الصناعة التقليدية بولاية ورقلة في دفع عجلة تنمية السياحة الصحراوية . الكلمات المفتاحية : الدور , العلاقات العامة , التنمية , السياحة الصحراوية . .
The study focused on the central question: How can public relations contribute to the Directorate of Tourism in advancing the development of desert tourism in the state of Ouargla ? To answer this question, a number of sub-questions were asked: 1. What is the role played by public relations in the Directorate of Tourism and Handicraft in the development of desert tourism? 2. What are the communication means used by public relations in the Directorate of Tourism and Handicraft to communicate with the public? 3. Is the public relations budget of the Directorate of Tourism and Handicraft sufficient to cover its activities? The study included 20 administrative workers in the Directorate, due to the small size of the research community. The survey questionnaire was used as a tool for data collection. After the data were collected, presented and analyzed, the results of the study were as follows: That public relations contribute positively and effectively to the development of desert tourism in the state and through its activities and various tourism programs to the public, it is always trying to provide the best services. The Public Relations Department uses various means of communication. This contributes to spreading the tourism awareness of the state and introducing the state's abundance of tourist areas and enhancing public confidence in the Directorate in order to achieve the supreme goal of developing desert tourism in the Wilayah and Argla. That the public relations budget considered by the Directorate of Tourism is insufficient to cover its activities, and thus insufficient to meet the wishes of its public and provide the best services to them. But it meets the wishes of its audience within the limits available to the Directorate of Tourism. As a general result of the study: Public relations have an active role in the Directorate of Tourism and Handicraft in the state of Ouargla in promoting the development of desert tourism. Keywords: Role, Public Relations, Development, Desert Tourism
Description: قسم علم الاجتماع والديموغرافيا
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21429
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tala-ahlam.pdf1,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.