Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21440
Title: معتقدات الكفاءة الذاتية في الرياضيات وعلاقتها بالقدرة على البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط بمدينة – ورقلة -
Authors: بن ساسي, عقيل
رزاق بعرة, لبنى
Keywords: معتقدات
الكفاءة الذاتية
الرياضيات
القدرة على البرهان الرياضي
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2019;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى دلالة العلاقة بين معتقدات الكفاءة الذاتية في الرياضيات والقدرة على البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط. وقد تفرعت منها التساؤلات التالية: 1. هل توجد علاقة بين معتقدات الكفاءة الذاتية في الرياضيات والقدرة على البرهان الرياضي. 2. هل تختلف طبيعة العلاقة بين معتقدات الكفاءة الذاتية في الرياضيات والقدرة على البرهان الرياضي باختلاف مستوى البرهان الرياضي (سهل، صعب)؟ 3. هل تختلف طبيعة العلاقة بين معتقدات الكفاءة الذاتية والقدرة على البرهان الرياضي باختلاف الجنس (ذكور، إناث)؟ بلغت عينة الدراسة 150 تلميذا وتلميذة في السنة الثالثة متوسط، اختيروا بطريقة عشوائية بسيطة من متوسطات مدينة ورقلة، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدمت أداتين لجمع البيانات وهما: اختبار لقياس قدرة تلميذ الثالثة متوسط على البرهان الرياضي المعد من طرف المختص، واستبيان لقياس درجة معتقدات تلميذ الثالثة متوسط حول كفاءته الذاتية في الرياضيات من تصميم الطالبة. وتم معالجة البيانات باستعمال برنامجين: spss19.0 وExcel (2007)، فظهرت النتائج التالية: - توجد علاقة دالة إحصائيا بين معتقدات الكفاءة الذاتية في الرياضيات والقدرة على البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط. - تختلف طبيعة العلاقة بين معتقدات الكفاءة الذاتية في الرياضيات والقدرة على البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط باختلاف مستوى البرهان الرياضي (سهل، صعب). - لا تختلف طبيعة العلاقة بين معتقدات الكفاءة الذاتية في الرياضيات والقدرة على البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط باختلاف الجنس (ذكور، إناث).
This study aimed at revealing the extent of the significance relationship between mathematics self-efficacy beliefs and the ability on the mathematical proof for third-year middle school students. This thesis intends to answer the following questions: 1- Is there a significant relationship between mathematical self-efficacy beliefs and mathematical proof ability? 2- Does the nature of the relationship between mathematics self-efficacy beliefs differ according to the level of difficulty of mathematical proof? 3- Does the nature of the relationship between self-efficacy beliefs and the ability of proof differ according to their gender (males – females)? The study included 150 third-year middle school students (males and females). Random sampling method was used to select the participants from middle schools of the city of Ouargla. To achieve the objectives of the study we followed the descriptive approach and we used two data collection tools: - Achievement test to measure third-year middle school student ability on mathematical proof. - And a survey to measure the degree of third-year student beliefs of his mathematics self-efficacy. Data was processed using two programs: spss19.0 and excel (2007). The following resulted emerged: - There is a statistically significant relationship between mathematics self-efficacy beliefs and the ability on the mathematical proof for third-year middle school students. - The nature of the relationship between mathematics self-efficacy and the ability on the mathematical proof differ among third-year middle-school students according to the level of difficulty of mathematical proof. - The nature of the relationship between mathematics self-efficacy beliefs and the ability on the mathematical proof among third-year middle school students does not differ according to gender.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21440
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rezag baara-lobna.pdf816,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.