Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21475
Title: أهمية ودور قوى البيع للصناعات الحرفية والتقليدية في ترقية السياحة الصحراوية دراسة حالة ولاية ورقلة
Authors: حكيم, بن جروة
حميد, خثير
Keywords: صناعة حرفية و تقليدية
قوى البيع
ترقية السياحة الصحراوية
Handicrafts
Selling forces
, Promotion of desert tourism
Issue Date: 25-Jun-2019
Abstract: يعالج البحث موضوع الصناعة التقليدية والحرف و قوى البيع و السياحة الصحراوية في الجزائر، مع التركيز على الجنب البشري، وذلك بهدف بعث وإثراء الحوار العلمي حول الموضوع ببعد تصوّري يأخذ في الاعتبار تجارب دول إفريقية وآسيوية وأوروبية نجحت في تحقيق تنمية للقطاعين، وعملنا من خلال ذلك على تقديم استعراض أهم مفاهيم القطاعين . في الأخير تضمن البحث دراسة ميدانية عملنا فيها على تقديم واقع قوى البيع للصناعات الحرفية والتقليدية ودورها في ترقية هذا القطاع، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المقابلة والملاحظ إضافة لسبر الآراء، كأداة لجمع البيانات، والذي شمل مجموعة من الحرفيين ومسؤولي غرف الصناعة التقليدية والحرف والقرض المصغر وبعض السياح بمنطقة ورقلة، وقد أظهرت نتائج الدراسة الإحصائية التي اعتمدت في تحليلها على مجموعة من المؤشرات والأساليب الإحصائية المتمثلة في ( المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، النسب المئوية ...)، بأن للقوى البيع للصناعات الحرفية و التقليدية، دور مهم، في ترقية القطاع و قطاع السياحة الصحراوية.
The research deals with the subject of handicrafts, crafts and selling forces and desert tourism in Algeria, with a focus on the human aspect, in order to stimulate and enrich the scientific dialogue on the subject with a conceptual dimension that takes into account the experiences of African, Asian and European countries succeeded in achieving development of the two sectors. Presentation of the most important concepts of the two sectors. Finally, the study included a field study in which we worked to present the reality of selling forces to the traditional and traditional industries and their role in promoting this sector. To achieve the objectives of the study, the researcher used the interview and the observation as a tool for data collection, which included a group of craftsmen, Tourists in Ouargla region. The results of the statistical study, which were based on a set of statistical indicators and methods (arithmetic mean, standard deviation, percentages ...), showed that the selling forces of traditional and handicraft industries, War and the role is very important, in upgrading the sector and desert tourism sector.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21475
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khetir-hamid.pdf4,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.