Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21554
Title: الطب عن بعد (télémédecine) كأداة لتحقيق الميزة التنافسية دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الصحية العمومية والخاصة بولاية ورقلة
Authors: حليمة السعدية, قريشي
خديم, اسيا
Keywords: استشارة طبية عن بعد
طب عن بعد
ميزة تنافسية
رعاية الصحية
مؤسسات صحية
health care
competitive advantage
telemedicine
Issue Date: 24-Jun-2019
Abstract: تمثل المؤسسة الصحية في أي مجتمع الركيزة التي يقوم عليها الوعي والرعاية الصحية، محاربة الأمراض المعدية وغير المعدية، كما تشكل المؤسسات الصحية نواة أساسية في اقتصاد الخدمات الصحية. لذا يعد استخدام الطب عن بعد من الموضوعات الواجب البحث فيها لأهميتها في نجاح المؤسسات الصحية بجميع أنواعها. يعتبر استخدام الطب عن بعد في المؤسسات الصحية محدود، يرجع ذلك لعدة أسباب أهمها نظرة القائمين على المؤسسات الصحية بان تطبيق هذه التقنية تكلفة إضافية وليست نظرة استثمار استراتيجي طويلة الأجل، بالإضافة إلى أنها عملية معقدة وتتطلب مهارات فردية عالية. إلا أن عدم القدرة على الاستفادة من استخدام الطب عن بعد يضع المؤسسة في موضع تنافسي غير ريادي. تهدف هذه الدراسة لمعرفة اثر تطبيق الطب عن بعد في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الصحية، حيث أجري المسح على عينة عشوائية مكونة من 35 مؤسسة صحية بولاية ورقلة, وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي عن طريق استخدام استمارة الاستبيان، كأداة لجمع البيانات، والاستعانة ببرنامجspss22 لمعالجة واختبار الفرضيات. أظهرت نتائج الدراسة إن هناك علاقة بين إبعاد الطب عن بعد والميزة التنافسية ، كما توصلنا لبناء نموذج مقترح يعبر عن تأثير الاستشارة الطبية عن بعد كأحد إبعاد الطب عن بعد في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الصحية محل الدراسة.
In any society, the health institution is the cornerstone of health awareness and care, the fight against infectious and non-communicable diseases, and health institutions are an essential core of the health services economy. Therefore, the use of telemedicine is one of the topics to be considered for its importance in the success of health institutions of all kinds. The use of telemedicine in health institutions is limited due to several reasons, the most important of which is the view of health institutions that the application of this technology is an additional cost, not a long-term strategic investment perspective. However, the inability to benefit from the use of telemedicine places the institution in a competitive, non-competitive position. The aim of this study is to investigate the effect of telemedicine on achieving the competitive advantage of health institutions. The survey was conducted on a random sample of 35 health institutions in the state of Ouargla. We relied on the descriptive approach by using the questionnaire form as a data collection tool and using the spss22 program to process and test hypotheses The results of the study showed that there is a relationship between telemedicine and competitive advantage, and we have developed a proposed model that reflects the impact of telemedicine as a distance telemedicine in achieving the competitive advantage of the health institutions under study.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21554
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khedim-assia.pdf1,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.