Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21560
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدلهوم, خليدة-
dc.contributor.authorزكريا, بن قدور-
dc.contributor.authorزهرة, نعيمي-
dc.date.accessioned2019-09-29T14:37:03Z-
dc.date.available2019-09-29T14:37:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21560-
dc.descriptionتسويق الخدماتen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى معرفة دور نظام المعلومات التسويقي في ادارة العلاقة مع الزبون بالمديرية العملية لاتصالات الجزائر،ولتحقيق أهداف الدراسة،تم بناء استبيان وتوزيعه على عينة مكونة من 50 مفردة من موظفين المديرية الفرعية التجارية،استرجع منها 50 استبيان،أي ما نسبته (100%) من العينة،وتوصلت الدراسة إلى أن المستجوبين لديهممستوى مرتفعلتطبيق نظام المعلومات التسويقي(نظام السجلات و التقارير الداخلية،نظام السجلات التسويقي،نظام تدعيم القرارات التسويقية،بحوث التسويق) وأبعاد ادارة العلاقة مع الزبون (التركيز على الزبائن الرئسيين،كفاءة التنظيم،معرفة الزبون،قيمة الزبون،الثقة)، جائت مرتفعة،وتوصلت النتائج الدراسة إلى انه هناك أثر دو دلالة إحصائية لدور نظم المعلومات التسويقيعلىادارة العلاقة مع الزبون بجميع أبعادها. الكلمات المفتاحية: نظام المعمومات التسويقي، إدارة العلاقة مع الزبون، العمليةen_US
dc.description.abstractThe purpose of this study to determinethe role of the Marketing Information System in Customer Relationship Management at Algeria Telecom,a questionnaire was constructed and distributed to a simple random sample consisting of 50 members of the commercial sub-department, 50 of which were retrieved (100%). Of the sample. The study found that the respondents' awareness of the level of application of the marketing information system (System of records and internal reports, System Records Catalog, marketing decision support system, marketing research) and the dimensions of customer relationship management (Focusing on main Customers, Organizing efficiency, Customer Knowledge , Customer value , Trust) were high, and the results indicated that there is a statistically significant impact of the efficiency of the marketing information systems on managing the relationship with the customer in all its dimensions. Keywords: Marketing Information System, Customer Relationship Management, Operationale.........-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectنظام المعلومات التسويقيen_US
dc.subjectإدارة العلاقة مع الزبونen_US
dc.subjectالعمليةen_US
dc.subjectMarketing Information Systemen_US
dc.subjectCustomer Relationship Managementen_US
dc.subjectOperationale.........en_US
dc.titleدور نظام المعلومات التسويقي في إدارة علاقة مع الزبون دراسة حالة المديرية العملية لاتصالات الجزائر - ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben kadour-naimi.pdf9,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.