Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21612
Title: قياس مستوى الهوية الرياضية لدى طلبة التربية البدنية والرياضية وعلاقته بتقدير الذات
Authors: بلال, زيناي
وليد, حسيني
Keywords: الهوية الرياضية
تقدير الذات
المستوى الرياضي
طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى قياس مستوى الهوية الرياضية وتقدير الذات لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، والتعرف على طبيعة العلاقة بين مستوى الهوية الرياضية وتقدير الذات لدى الطلبة، وكذا تحديد الفروق في مستوى الهوية الرياضية لدى الطلبة تبعا لمتغير المستوى الدراسي، واستخدم الطالب المنهج الوصفي للتحقق من فرضيات الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة في طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية والبالغ عددهم 120 طالب، واعتمد الطالب على مقياسين: مقياس الهوية الرياضية ومقياس تقدير الذات، وتم معالجة البيانات إحصائيا بواسطة المتوسط الحسابي ومعامل الارتباط بيرسون واختبار (ت)، وتوصل الطالب إلى أن مستوى الهوية الرياضية لدى الطلبة مرتفع جدا وتقدير الذات لديهم مرتفع، وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الهوية الرياضية تعزى الى متغير المستوى الدراسي، ولا توجد علاقة ارتباطية بين مستوى الهوية الرياضية وتقدير الذات لدى الطلبة
The objective of the present study was to measure the level of sport identity and self-esteem of the students of the Institute of Science and Technology of Physical and sport Activities, and to identify the nature of the relationship between the level of mathematical identity and self-esteem of students, as well as the identification of differences in the level of sport identity of students according to the variable level, To verify the hypotheses of the study, and the sample of the study in the students of the Institute of Science and Technology of physical activities and sports, the 120 students, and adopted the student on two measures: the scale of mathematical identity and self-measurement, and the data was statistically processed by the mite And the student concluded that the level of students' mathematical identity was very high and their self-esteem was high. The results showed that there were no statistically significant differences in the level of sport identity due to the variable of the academic level. There is no correlation between the level Sports identity and self-esteem
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://hdl.handle.net/123456789/21612
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة كاملة-4_compressed.pdf509,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.