Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21625
Title: مدى أهمية الألعاب الشبه رياضية في تنمية الجانب النفسي لدى تلاميذ الطور المتوسط
Authors: عبد السلام, مقبل الريمي
بدر الدين, بالرقي
Keywords: الألعاب الشبه رياضية
الجانب النفسي
الطور المتوسط
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: مشكلة بحثنا هذا هي أهمية الألعاب الشبه رياضية في تنمية الجانب النفسي لتلاميذ الطور المتوسط. وكانت أهداف الدراسة متمثلة في معرفة واقع الألعاب الشبه الرياضية في وسطنا المدرسي و إبراز القيمة العلمية والعملية للألعاب الشبه الرياضية و معرفة ما إذا كانت تساهم في تنمية الجانب النفسي،حيث كانت الفرضية العامة كما يلي: الفرضية العامة: للألعاب الشبه رياضية أهمية في تنمية الجانب النفسي لدى تلاميذ الطور المتوسط. ، أما الفرضيات الجزئية كانت كما يلي : 1-للألعاب الشبه رياضية دور في التخلص من سمة الخجل لدى تلاميذ الطور المتوسط. -2 للألعاب الشبه رياضية دور في توافق القدرات الحركية لدى تلاميذ الطور المتوسط. 3- للألعاب الشبه رياضية دور في خلق التنافس لدى تلاميذ الطور المتوسط. *أما بالنسبة للمنهج المتبع فقد اتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي وهو المناسب لهذا النوع من البحوث،أما الأدوات المستعملة في الدراسة هي الاستبيان. وحللت النتائج بالنسبة المؤوية و برنامج "spss " حيث كانت اهم النتائج : للألعاب الشبه رياضية أهمية في تنمية الجانب النفسي لدى تلاميذ الطور المتوسط.
The problem of this research is the importance of sports-like games in the development of the psychological side of the students of the intermediate stage. The objectives of the study were to know the reality of sports similarities in the middle of the school and to highlight the value of scientific and practical games similar to sports and to know whether they contribute to the development of the psychological side, where the general hypothesis as follows: General Hypothesis: Mathematical similarity plays an important role in the development of the psychological aspect of the students of the intermediate stage. , And partial assumptions were as follows: 1. Mathematical similarities play a role in eliminating the trait of shyness among middle-stage students. 2. Mathematical similarities play a role in the compatibility of the motor abilities of the students of the intermediate stage. 3- Mathematical similarity plays a role in creating competition among the middle stage students. * As for the methodology followed, we followed in our study descriptive approach is appropriate for this type of research, and the tools used in the study is the questionnaire. The results were analyzed for the equalizer and the "spss" program where the most important results: Mathematical
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/21625
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تعديل بالرقي بدر الدين_compressed.pdf652,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.