Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21637
Title: أثــــر الإعـــــلان في رفــــع كفـــــــاءة التسويـــــق السياحــــــــي دراسة ميدانية لعينة من نزلاء المرافق السياحية بولايــة غردايــــة
Authors: معراج, هواري
بهاز, جيلالي
Keywords: إعلان
وسائل الإعلان
تسويقي سياحي
مزيج تسويقي سياحي
advertising media
advertising
tourist marketing
tourist marketing blend
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرقة أثر الإعلان في رفع كفاءة التسويق السياحي، وذلك باعتبار أن المؤسسات السياحية تسعى إلى تسويق المنتج السياحي الخاص بها، وفي سبيل ذلك تسعى إلى استخدام عناصر المزيج الترويجي السياحي والتي نجد من ضمنها الإعلان وما يتضمنه من وسائل تسمح بالتأثير على قرار الفرد باختيار الوجهة السياحية، كما نجد أن المؤسسات السياحية تسعى إلى تسويق منتجاتها السياحية من خلال مزيج تسويقي سياحي يلاءم رغبات السياح، وقد اعتمدنا في دراستنا الميدانية على توزيع استمارة استبيان على نزلاء المرافق السياحية بولاية غرداية، حيث بعد جمع البيانات تم معالجة إجابات أفراد عينة الدراسة باستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية .( spss ) وقد توصلت الدراسة إلى أن هناك اعتماد على وسائل الإعلان المطبوعة، السمعية، المرئية، السمعية المرئية، من قبل نزلاء المرافق السياحية في اختيار وجهتهم السياحية والمرفق السياحي أثناء فترة إقامتهم، كما أظهرت نتائج الدراسة أن هناك توافر لكفاءة التسويق السياحي من خلال عناصر المزيج التسويقي السياحي المتعلقة بكل من المنتج، التوزيع، الترويج، الأفراد، البيئة المادية، تقديم الخدمات، إضافة إلى ذلك تم التوصل إلى هناك تأثير لوسائل الإعلان في رفع كفاءة التسويق السياحي من خلال عناصر المزيج التسويقي السياحي المتعلقة بكل من المنتج، التوزيع، الترويج، الأفراد، البيئة المادية، تقديم الخدمات، في حين لا يوجد تأثير لوسائل الإعلان على السعر.
This study aims at overcoming the impact of advertising in uplifting the performance of tourism marketing, considering that tourism institutions endeavor to merchandise their own tourism product, and in this way seek to use the elements of the tourism promotional blend in which we inclusively find the advertisement and the means it comprises to impact the individual decision. The tourism institutions are seeking to market their tourism products through a tourist marketing blend to meet the desires of tourists. In our field study, we relied on the distribution of a questionnaire to the guests of tourist facilities in the state of Ghardaia. After collecting the data, Answers of study sample members using the statistical package program for social sciences (spss). The study came up with a reliance on print, audio, visual and audiovisual means by the guests of tourist facilities in choosing their tourist destination and tourist facility during their stay. More than that, there has been an influence of the means of advertising in uplifting the performance of tourism marketing through the elements of the marketing blend of tourism related to the product, distribution, promotion, individuals, physical environment, service delivery, while advertising does not have an impact on the price.
Description: اقتصاد وتسيير البيئة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21637
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BEHAZI-Djilali.pdf1,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.