Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21682
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوضياف, نادية-
dc.contributor.authorبيوض, زبيدة-
dc.date.accessioned2019-10-23T09:07:54Z-
dc.date.available2019-10-23T09:07:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21682-
dc.descriptionعلم النفس وعلوم التربيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تعليمي علاجي قائم على إستراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية مهارات القراءة لدى التلاميذ بطيئي التعلم المسجلين في السنة الرابعة ابتدائي، وحاولت الدراسة التحقق من صحة الفرضيات التالية: 1 - توجد فروق دالة إحصائيا في الفهم القرائي بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي. 2 - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على أبعاد الاختبار التحصيلي الثاني للقياس البعدي في الفهم القرائي (الكلمة، الجملة، الفقرة). 3 - يؤثر تفاعل البرنامج التعليمي العلاجي مع الجنس تأثيرا دالا إحصائيا على الفهم القرائي لدى التلاميذ بطيئي التعلم المسجلين في السنة الرابعة ابتدائي. 4 - يؤثر تفاعل البرنامج التعليمي العلاجي مع عدد مرات الإعادة تأثيرا دالا إحصائيا على الفهم القرائي لدى التلاميذ بطيئي التعلم المسجلين في السنة الرابعة ابتدائي. ولاختبار فرضيات الدراسة استخدم المنهج التجريبي وأجريت الدراسة على عينة تكونت من (30) تلميذا وتلميذة من فئة بطيئي التعلم المسجلين في السنة الرابعة ابتدائي، اختيروا بطريقة عشوائية، وزعوا بالتساوي على مجموعتين متكافئتين ومتجانستين، مجموعة تجريبية تتكون من (15) تلميذا وتلميذة، وأخرى ضابطة، تمثلت أدوات الدراسة في كل من مقياس وكسلر ومقياس رسم الرجل والاختبار التحصيلي القبلي والبعدي من إعداد الطالبة، والبرنامج التعليمي العلاجي القائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة من إعداد الطالبة. حيث توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - توجد فروق دالة إحصائيا في الفهم القرائي بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على أبعاد الاختبار التحصيلي الثاني للقياس البعدي في الفهم القرائي (الكلمة، الجملة) ولا توجد فروق على بعد (الفقرة). - لا يؤثر تفاعل البرنامج التعليمي العلاجي مع الجنس على الفهم القرائي لدى التلاميذ بطيئي التعلم المسجلين في السنة الرابعة ابتدائي. - لا يؤثر تفاعل البرنامج التعليمي العلاجي مع عدد مرات الإعادة على الفهم القرائي لدى التلاميذ بطيئي التعلم المسجلين في السنة الرابعة ابتدائي.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed at identifying the effectiveness of a remedial educational program based on some metacognitive strategies to develop reading skills among Slow Learners registered in the fourth year of primary school, The study attempted to verify the validity of the following assumptions: 1 - There are statistically significant differences in reading comprehension between the arithmetic means of degrees of experimental and control groups in the post-test of the reading comprehension. 2 - There are statistically significant differences in the level of reading comprehension’s dimensions (word, sentence, paragraph) between the arithmetic means of degrees of experimental and control groups in the post-test of the reading comprehension. 3 - The remedial educational program affects in interaction with the gender on the level of reading Comprehension in the post-test of the reading comprehension test. 4 - The remedial educational program affects in interaction with the number of repeating the year on the level of reading Comprehension in the post-test of the reading comprehension. To test the assumptions of the study ; the experimental approach have been used, and the study was conducted on a sample consisted of (30) male and female pupils from Slow Learners registered in the fourth year of primary school, Chosen in a random way, distributed equally on two homogeneous and equivalent groups, an experimental Group consists of (15) pupils and a control group consists of (15) pupils, the study tools are ; Drawing test of Goodenough-Harris, and Wechsler Intelligence Scale for children (WISC-III), and 2 reading comprehension tests (pre-test measuring & post-test measuring), and The remedial educational program based on the metacognitive strategies prepared by the researcher student. The study reached the following results: 1- There are statistically significant differences in reading comprehension between the arithmetic means of degrees of experimental and control groups in the post-test of the reading comprehension in favour of the experimental group. 2- There are statistically significant differences in the level of reading comprehension’s dimensions (word, sentence) between the arithmetic means of degrees of experimental and control groups in the post-test of the reading comprehension test, however there isn’t any statistically significant differences in the paragraph dimension. 3- The remedial educational program doesn’t affect in interaction with the gender on the level of reading Comprehension in the post-test of the reading comprehension. 4- The remedial educational program doesn’t affect in interaction with the number of repeating the year on the level of reading Comprehension in the post-test measuring of the reading comprehension.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقمةen_US
dc.subjectاستراتيجيات ماوراء المعرفةen_US
dc.subjectالبرنامج التعليمي العلاجيen_US
dc.subjectالفهم القرائيen_US
dc.subjectبطيئي التعلمen_US
dc.subjectالتعليم الابتدائيen_US
dc.subjectورقلةen_US
dc.subjectMetacognitive Strategiesen_US
dc.subjectRemedial Educational Programen_US
dc.subjectReading Comprehensionen_US
dc.subjectSlow Learnersen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.subjectOuarglaen_US
dc.titleفاعلية برنامج تعليمي علاجي قائم على بعض الاستراتيجيات ما وراء المعرفية لتنمية مهارات القراءة لدى التلاميذ بطيئي التعلم المسجلين في السنة الرابعة ابتدائي. - دراسة ميدانية بمدارس مدينة ورقلة -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BIOUD_ZOUBIDA.pdf2,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.