Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21687
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorنصير, أحميدة-
dc.contributor.authorمحمد البشير, التومي-
dc.date.accessioned2019-10-23T09:44:47Z-
dc.date.available2019-10-23T09:44:47Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21687-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الرضا الوظيفي ومستوى دافعية الإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية، والتعرف على العلاقة بين الرضا الوظيفي ودافعية الانجاز لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية، والكشف عن الفروق في مستوى الرضا الوظيفي ودافعية الإنجاز تبعا لمتغير المستوى الدراسي، واستخدم الطالب المنهج الوصفي بالأسلوب الارتباطي للتحقق من فرضيات الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة في أساتذة التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم الثانوي والبالغ عددهم 65 أستاذ، واعتمد الطالب على مقياسين: مقياس الرضا الوظيفي ومقياس دافعية الانجاز، وتم معالجة البيانات إحصائيا بواسطة المتوسط الحسابي ومعامل الارتباط بيرسون واختبار (ت) وأسلوب تحليل التباين الأحادي، وتوصل الطالب إلى وجود مستوى مرتفع في مستوى الرضا الوظيفي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية، ووجود مستوى مرتفع في دافعية الإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي ومستوى دافعية الإنجاز لدى الأساتذة تبعا لمتغير الخبرة المهنية، ووجود علاقة ارتباطيه موجبة ذات دلالة إحصائية بين مستوى الرضا الوظيفي ومستوى دافعية الإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to identify the level of job satisfaction and motivation level of achievement among the teachers of physical education and sports, and to identify the relationship between job satisfaction and achievement motivation among the students of physical education and sports teachers, and to detect the differences in the level of job satisfaction and achievement motivation according to the variable of the academic level. The study sample consisted of 65 teachers of physical education and sports at the secondary levelThe data were statistically calculated by means of the arithmetic mean, the Pearson correlation coefficient, the T-test, and the method of analysis of the mono-variance, and the student reached a high level of satisfaction with the teachers of physical education and sports, and a high level In the achievement motivation of the teachers of physical education and sports There were no statistically significant differences in the level of job satisfaction and motivation level of teachers according to the variable of professional experience and the existence of a positive correlation relationship with statistical significance between the level of job satisfaction and the level of achievement motivation among the teachers of physical education and sports.-
dc.description.abstractThe study aimed to identify the level of job satisfaction and motivation level of achievement among the teachers of physical education and sports, and to identify the relationship between job satisfaction and achievement motivation among the students of physical education and sports teachers, and to detect the differences in the level of job satisfaction and achievement motivation according to the variable of the academic level. The study sample consisted of 65 teachers of physical education and sports at the secondary levelThe data were statistically calculated by means of the arithmetic mean, the Pearson correlation coefficient, the T-test, and the method of analysis of the mono-variance, and the student reached a high level of satisfaction with the teachers of physical education and sports, and a high level In the achievement motivation of the teachers of physical education and sports There were no statistically significant differences in the level of job satisfaction and motivation level of teachers according to the variable of professional experience and the existence of a positive correlation relationship with statistical significance between the level of job satisfaction and the level of achievement motivation among the teachers of physical education and sports.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالرضا الوظيفيen_US
dc.subjectدافعية الانجازen_US
dc.subjectالخبرة المهنيةen_US
dc.subjectأساتذة التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.titleالرضا الوظيفي وعلاقته بدافعية الانجاز لدى تلاميذ أساتذة التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.subjectcareer satisfaction-
dcterms.subjectachievement motivation-
dcterms.subjectprofessional experience-
dcterms.subjectphysical education and sports teachers-
dcterms.subjectcareer satisfaction-
dcterms.subjectachievement motivation-
dcterms.subjectprofessional experience-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التومي محمد البشير.pdf635,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.