Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21793
Title: علاقة جودة الحياة باتجاهات الطلبة نحو مهنة التدريس
Authors: علي, جرمون
أسامة, قاضي
Keywords: جودة الحياة
مهنة التدريس
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسـة الحاليـةللتعرف على مستوى جودة الحياةلدى طلبة السنة الثالثة ليسانس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة ورقلة، وتحديد طبيعة الإتجاه لديهم نحو مهنة التدريس، وكذا العلاقة بين جودة الحياة والإتجاه نحومهنة التدريس لدى أفراد العينة والتي شملت (60)طالب بالسنة الثالثة ليسانس تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مجتمع البحث المقدر بـ (120) طالب للسنة الجامعية 2018/2019م، على افتراض أن للطلبةمستوى عاليلجودة الحياة، وإتجاهإيجابي نحو مهنة التدريس في التربية البدنية والرياضية، ووجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة الحياة والإتجاه نحو مهنة التدريس، ولإثبات ذلكاستخدم الباحث المنهج الوصفي في الدراسة،مستعينابمقياس جودة الحياة ومقياس الإتجاه نحو مهنة التدريسلجمع المعلومات والبيانات، وبعد التحليل الإحصائي باستخدام اختبار ت للفروق، ومعامل الارتباط البسيط بيرسون، والمناقشةتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ـ هناك مستوى عالي لجودة الحياة لدى طلبة السنة ثالثة ليسانس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة ورقلة. ـ وجود إتجاهإيجابينحو مهنة التدريس في التربية البدنية والرياضية لدى أفراد عينة الدراسة. ـ وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة الحياة والإتجاه نحو مهنة التدريس في التربية البدنية والرياضية لدى الطلبة
This study aims solely at identifying life quality to those of third year Bachelor of students at the Institute of Science and Techniques of Physical Activities and Sports in Ouargla, as well as their natural designation towards teaching, yet another relationship between Life Quality and Designation to teaching as a profession, the sample is to constitute of sixty students who have been randomly picked from the research facility that is estimated with 120 students 2018/2019, supposedly these students have high expectations towards Life Quality, and a positive orientation towards teaching within the field of physical education, not to mention a relationship of a statistical indication between Life Quality and Designation to teaching as a profession. In order to discover more information; the research used the descriptive method to acknowledge and measure both Life Quality and Teaching Designations only so that data is collected, after the statistical analysis through which the use of testing the main differences between both aspects; and that of the correlation coefficient (Pearson), the study’s result landed to state these following statements: - There is a high sense of expectations for Life quality to the third year students of the Bachelor of Science and Techniques of Physical Activities and Sports. - There are positive attitudes towards for the third year students of the Institute of Science and Technology of physical and sports activities for the pursuit of the teaching profession in physical and sports education . - A sense of positive orientation towards teaching as a profession in physical education to those who underwent the sample study.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21793
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
قاضي أسامة.pdf788,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.