Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21803
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصالح, عبدي-
dc.contributor.authorمحمد داود, بومعقل-
dc.date.accessioned2019-10-30T10:38:47Z-
dc.date.available2019-10-30T10:38:47Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21803-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى تحقق مجال المشاركة المجتمعية لدى التلاميذ في المؤسسة التعليمية (الثانوية)، وكذا مستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية، كما تهدف إلى معرفة العلاقة بين هذين المتغيرين، وتم اعتماد المنهج الوصفي ، ;واستخدم الباحث استبيانين كأداة لجمع البيانات ، الأول حول أهداف المنهاج الدراسي للتربية الرياضية ، والثاني حول مجال المشاركة المجتمعية ، وبعد التحقق من صدقهما وثباتهما أجريت الدراسة على عينة متكونة من26 أستاذا للتربية البدنية والرياضية بثانويات ولاية ورقلة، وقد أظهرت الدراسة أن قيم مجال المشاركة المجتمعية لدى التلاميذ في المؤسسة التعليمية (الثانوية) تتميز بمستوى متوسط، ومستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية لا يتميز بمستوى متوسط، كما بينت النتائج عدم وجود علاقة بين مستوى قيم مجال المشاركة المجتمعية لدى التلاميذ في المؤسسة التعليمية (الثانوية) ومستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية، وعلى ضوء هذه النتائج تقدم الباحث بمجموعة مقترحاتen_US
dc.description.abstractThe present study aimed to determine the level of general values of citizenship in the secondary school, as well as the level of achievement of the objectives of the curriculum for physical education and sports, and aims to know the relationship between these two variables. The researcher used two surveys of his design, the first on the general values of citizenship, and the second on the objectives of the curriculum for physical education and sports, and after verifying their validity and stability, the study was conducted on a sample consisting of 65 professors of physical education and sports in the provinces Ceidre school of Ouargla . The study showed that the general values of citizenship for pupils in the educational institution (secondary) are characterized by the average level. The level of achievement of the objectives of the curriculum for physical education and sports is not characterized by an average level. The results also doute show a relationship between the level of the general values of citizenship in the secondary school, Level of achievement of the objectives of the curriculum of physical education and sports . In the light of these results, the researcher presented a set of proposals-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectمنهاج التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectالمشاركة المجتمعيةen_US
dc.subjectالمرحلة الثانويةen_US
dc.titleعلاقة أهداف منهاج التربية البدنية والرياضية بتعزيز مجال المشاركة المجتمعية لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانويen_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.subjectgeneral values of citizenship-
dcterms.subjectachievement of the objectives of the curriculum of physical education and sports.-
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بومعقل محمد داود.pdf946,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.