Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقندوز, أحمد-
dc.contributor.authorقادري, حنان-
dc.date.accessioned2019-11-07T08:50:06Z-
dc.date.available2019-11-07T08:50:06Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21903-
dc.descriptionعلم النفس وعلوم التربيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة، إلى معرفة فعالية برنامج إرشادي قائم على النظرية العقلانية الانفعالية للتخفيف من العجز المكتسب لدى عينة من التلاميذ المعيدين في السنة الثالثة ثانوي بدائرة الحجيرة. تكوّنت عينة الدراسة من 30 تلميذ معيد ومعيدة في التخصصين (آداب وفلسفة / علوم تجريبية) بمنطقة الحجيرة، حيث طُبق البرنامج الإرشادي المُعد من طرف الطالبة، والمكون من (16 جلسة)، على العينة التجريبية والمكونة من 15 تلميذ معيد. وبغية جمع بيانات الدراسة تم إستخدام مقياس العجز المكتسب الذي تبنته الطالبة لصاحبه أبو عليا (2000)، الذي تم التأكد من صلاحيته من حيث خصائصه السيكومترية. ولمعالجة بيانات الدراسة فقد تم استعمال، إختبار ت لدلالة الفروق بين مجموعتين غير مرتبطتين، واختبار ت لدلالة الفروق داخل المجموعة الواحدة، وكذلك مربع إيتا، وتحليل التباين الثنائي. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العجز المكتسب لدى التلاميذ المعيدين في السنة الثالثة ثانوي بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة. - عدم وجود تفاعل دال بين الجنس والتخصص في أداء العينة التجريبية على مقياس العجز المكتسب. - عدم وجود فروق دالة في العجز المكتسب لدى التلاميذ المعيدين في السنة الثالثة ثانوي بين القياس البعدي والقياس التتبعي.en_US
dc.description.abstractStudy objective was recognize the effectiveness of an advice program based on rational and emotional theory in order to reduce the learned helplessness at sample of repeated students in the third year of secondary school in El- Hedjira. The study consisted from 30 repeated students sample from the two sexes (males/females) and in two specializations (literary/scientific) in the commune of El-Hedjira, which the advice program prepared was applied by the student, which it compose from 16 sessions at experimental sample and formed from15 repeated students. And for collecting data study was used learned helplessness scale of Abou Alia (2000), which it was confirmed from their validity whence their psychometric characteristics. In order to examine study hypothesizes, T test between two independent samples,T test paired samples, Eta-squared, and two way ANOVA were used. The results revealed the following: - The differences in learned helplessness between tribal and after measurement at the repeated students in the third year of secondary school. - No effect of interaction between the sexes and the specialization in an execution experimental sample in learned helplessness scale. - No differences in learned helplessness between after and follow up measurement at the repeated students in the third year of secondary school.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعـــــة قاصدي مرباح - ورقمةen_US
dc.subjectبرنامج إرشاديen_US
dc.subjectالنظرية العقلانية الانفعاليةen_US
dc.subjectالعجز المكتسبen_US
dc.subjectالتلاميذ المعيدونen_US
dc.subjectadvice programen_US
dc.subjectrational and emotional theoryen_US
dc.subjectlearned helplessnessen_US
dc.subjectrepeated students in the third year of secondary schoolen_US
dc.titleفاعلية برنامج إرشادي قائم على النظرية الانفعالية العقلانية لتخفيف العجز المكتسب " دراسة تجريبية على عينة من المعيدين في السنة الثالثة ثانوي بدائرة الحجيرة "en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KADRI_Hanane.pdf715,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.