Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21994
Title: خبرات الإساءة في الطفولة وتنظيم الانفعال والقدرة على حل المشكلات كمنبئات بالسلوك العدواني لدى عينة من المراهقين المعرضين للخطر - دراسة ميدانية بمراكز حماية الطفولة والمراهقة ببعض ولايات الغرب
Authors: خدة, فاطمة الزهرة
أ.د/بلحسيني, وردة
Keywords: خبرات الإساءة
تنظيم الانفعال
حل المشكلات
السلوك العدواني
Issue Date: 2019
Series/Report no.: 2019;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن القدرة التنبؤية لكل من خبرات الإساءة في الطفولة وتنظيم الانفعال والقدرة على حل المشكلات بظهور السلوك العدواني، وتحديد الفروق في السلوك العدواني وفقا لمتغيرات مستوى التعرض للإساءة في الطفولة، الجنس والسن. أجريت الدراسة على عينة من المراهقين المعرضين للخطر، تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدمت أربع أدوات قياس تمثلت في: مقياس خبرات الإساءة في الطفولة، مقياس القدرة على حل المشكلات، مقياس السلوك العدواني وهي من إعداد الطالبة، ومقياس تنظيم الانفعال من إعداد غروس وجون (2003)، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأدوات المستخدمة طبقت على أفراد العينة، وتمت معالجة البيانات إحصائيا وتحليلها وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين كل من خبرات الإساءة في الطفولة وتنظيم الانفعال والقدرة على حل المشكلات بالسلوك العدواني لدى عينة الدراسة. - وجود قدرة تنبؤية لخبرات الإساءة في الطفولة والقدرة على حل المشكلات بظهور السلوك العدواني لدى عينة الدراسة. وعدم وجود قدرة تنبؤية لتنظيم الانفعال بظهور السلوك العدواني. - وجود فروق دالة إحصائيا في السلوك العدواني تعزى لمستوى التعرض للإساءة في الطفولة لصالح المستوى المرتفع. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في السلوك العدواني تعزى لمتغير جنس المراهق. - وجود فروق دالة إحصائيا في السلوك العدواني تعزى لمتغير السن لصالح مرحلة المراهقة المتوسطة (15-18 سنة). الكلمات المفتاحية: السلوك العدواني، خبرات الإساءة في الطفولة، تنظيم الانفعال، القدرة على حل المشكلات، المراهقين المعرضين للخطر. Abstract : This study aims to identify the extent to which child abuse experiences, emotion regulation and problem solving have contributed to the emergence of aggressive behavior, to identify differences in aggressive behavior according to different levels of abuse, And according to gender and age, the study was conducted on a sample of adolescents at risk. We used the descriptive associative method and relied on four measurement tools, namely the scale of experiences of abuse in childhood, the measure of problem-solving ability, The measure of aggressive behavior are designed by the student, and a measure of emotion regulation prepared by Gross and John (2003), these tools were applied to this sample of adolescents. After the data is unloaded, processed statistically and analyzed we found the following results: - There is a statistically significant correlation between childhood abuse experiences, emotional regulation, problem solving, and aggressive behavior in the study sample. - The predictive ability of childhood abuse experiences and the ability to solve problems with the emergence of aggressive behavior, and the lack of predictive ability to emotion regulation with the emergence of aggressive behavior in the study sample. - There are statistically significant differences in aggressive behavior due to the level of exposure to childhood abuse in favor of the high level. - There are no statistically significant differences in aggressive behavior due to sex variable. - There are statistically significant differences in aggressive behavior due to age variable in favor of adolescent middle stage.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورﭭلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية شعبة علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21994
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khda-fatma zohra.pdf1,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.