Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21996
Title: الأنماط القيادية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية وعلاقتها بدافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Authors: صالح, عبدي
جابر, بوقفة
Keywords: الأنماط القيادية
دافعية الانجاز
أساتذة التربية البدنية والرياضية
تلاميذ الطور الثانوي
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: إن نجاح أي حصة مرهون بقيادة فاعلة تعمل باستمرار من اجل تفجير قدرات التلاميذ لتطوير مهاراتهم بأقصى ما تسمح به من إمكاناتهم ،ومن اجل هذا يجب أن يكون الأستاذ ملما بمهارات القيادة من تخطيط وتنظيم وتوجيه أثناء العمل بالتعاون مع التلاميذ من اجل الوصول إلى الأهداف المنشودة ،وتكمن مشكلة الدراسة في محاولة التعرف على طبيعة العلاقة بين الأنماط القيادية لدى أساتذة التربية البدنية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ،حيث هدفت الدراسة على معرفة النمط الأكثر استعمالا من بين الأنماط الثلاثة (الديمقراطي، التسلطي، الفوضوي)،وكذالك معرفة دافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تتميز بمستوى مرتفع ، ومعرفة العلاقة بين الأنماط القيادية لدى أساتذة التربية البدنية ودافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ،حيث استخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي لمعرفة العلاقة الموجودة بين الأنماط القيادية ودافعية الإنجاز ، حيث اشتملت عينة البحث على 52 أستاذ في مرحلة التعليم الثانوي والتي تمثل نسبة 46.01% من مجتمع الدراسة حيث تم اختيارهم بطريقة عشوائية وأعتمد الباحث على استبانة الأنماط القيادية لدى أساتذة التربية البدنية و استبانة دافعية الإنجاز لدى التلاميذ من وجهة نظر الأساتذة ، وبعد تفريغ الاستبيانين استخدمنا الأدوات الإحصائية المتمثلة في المتوسط الحسابي والانحراف المعياري ومعامل الارتباط بيرسون ،وكانت النتائج كالتالي أن النمط القيادي الديمقراطي هو المسيطر وان دافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تتميز بمستوى مرتفع ولا توجد علاقة بين الأنماط القيادية لدى أساتذة التربية البدنية ودافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية.
The success of any share depends on the effective leadership constantly working to amplify the abilities of students to develop their skills to the maximum extent of their potential, and for this must be familiar with the skills of the leadership planning, organization and guidance while working with students to achieve the desired goals, and lies The problem of the study in the attempt to identify the nature of the relationship between the leadership styles of the teachers of physical education and their relation to the motivation of achievement in secondary school students. The study aimed to know the most common pattern of the three types (democratic, authoritarian, chaotic) Achievement in secondary school students is characterized by high level, knowledge of the relationship between the leadership styles of the teachers of physical education and the motivation of achievement in secondary school students. In this study, the descriptive method was used to find the relationship between leadership styles and motivation of achievement. In the secondary education stage, which represented 46.01% of the study society, where they were randomly selected. The researcher relied on identifying the leadership styles of the teachers of physical education and determining the achievement motivation of the students from the point of view of the teachers. D dump the questionnaires used of arithmetic mean, standard deviation and correlation coefficient Pearson statistical tools, and the results were as follows that the democratic leadership style is dominant and achievement motivation high school students is characterized by a high level and there is no relationship between the leadership styles of the education professors physical and achievement motivation among high school students
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21996
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوقفة جابر.pdf564,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.