Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22003
Title: الكفاءات الاجتماعية والعلائقية للاستاذ الجامعي من خلال تطبيق استبيان تحليل العمل لفليشمان (FJAS-2)
Authors: ترزولت عمروني, حورية
حيواني, كريمة
Keywords: الكفاءات الاجتماعية
الاستاذ الجامعي
FJQS-2
Soicial
interpersonal competences
job analysis
Fleishman's survey
Issue Date: 2019
Abstract: هدف هذا البحث إلى تحديد الكفاءات الاجتماعية و العلائقية للأستاذ الجامعي، ومعرفة أكثر الكفاءات الاجتماعية أهمية لدى الأستاذ الجامعي. وكانت تساؤلات البحث كالآتي: - ما هي أهم الكفاءات الاجتماعية و العلائقية للأستاذ الجامعي من خلال تطبيق استبيان تحليل العمل لفلشمان نسخة (2-F-JAS) ؟ - هل تختلف الكفاءات الاجتماعية و العلائقية للأستاذ الجامعي من خلال تطبيق استبيان تحليل العمل لفلشمان نسخة (2-F-JAS) تبعا لمتغير للجنس ؟ - هل تختلف الكفاءات الاجتماعية و العلائقية للأستاذ الجامعي من خلال تطبيق استبيان تحليل العمل لفلشمان نسخة (2-F-JAS) تبعا لمتغير الرتبة العلمية ؟ - هل تختلف الكفاءات الاجتماعية و العلائقية للأستاذ الجامعي من خلال تطبيق استبيان تحليل العمل لفلشمان نسخة (2-F-JAS) تبعا لمتغير التخصص العلمي ؟ - هل تختلف الكفاءات الاجتماعية و العلائقية للأستاذ الجامعي من خلال تطبيق استبيان تحليل العمل لفلشمان نسخة (2-F-JAS) تبعا لمتغير سنوات الخبرة ؟ تم هذا البحث على عينة من الأساتذة الجامعيين بجامعتي العربي بن مهيدي و قاصدي مرباح، قوامها (30) أستاذ(ة)، ممن لديهم خبر تساوي أو تفوق 10 سنوات. وتم الاعتماد في جمع معطيات البحث على استبيان الكفاءات الاجتماعية و العلائقية ليفليشمان (FJAS-2). حيث اثبتت الدراسة على وجود دلالات اتساق داخلي مرتفعة ودالة بين الكفاءات والدرجة الكلي، كما يمتع الاستبيان المعرب بدرجات صدق تمييزي عال، حظي الاستبيان المعرب أيضا بثبات مرتفع، فمن معامل الثبات بالتجزئة النصفية (0.953)، وتراوح معامل ألفا كرونباخ بين (0.984)، وكشفت الدراسة عن النتائج التالية: أن ترتيب الكفاءات الاجتماعية و العلائقية يختلف حسب الجنس، و الرتبة العلمية، الاختصاص و الخبرة المهنية، أما بخصوص الملمح الاجتماعي العام للأستاذ الجامعي فقد تكون من 20 كفاءة اجتماعية وعلائقية حسب استبيان فليشمان. وفي ضوء كل ما سبق خلص البحث إلى تقديم جملة من التوصيات المستقاة من واقع وطبيعة هذه البحوث في المجتمع. الكلمات المفتاحية: الكفاءات الاجتماعية، العلائقية، تحليل العمل، استبيان فليشمان (F-JAS2).
This research aimed at determining the social and relational competences of a university teacher and identifying the most significant ones for him/her. The research questions were as follows: - What are the most significant social and relational competencies of a university teacher according to Flishman's questionnaire of job analysis (FJAS-2)? - Do the social and relational competences of university teacher differ according to gender depending on the application of Flishman's questionnaire of job analysis (FJAS-2)? - Do the social and relational competences of university teacher differ according to academic degree depending on the application of Flishman's questionnaire of job analysis (FJAS-2)? - Do the social and relational competences of university teacher differ according to the scientific discipline depending on the application of Flishman's questionnaire of job analysis (FJAS-2)? - Do the social and relational competences of university teacher differ according to years of professional experience depending on the application of Flishman's questionnaire of job analysis (FJAS-2)? Thirty (30)professors from Larbi Ben Mhidi and Kasdi Merbah universities were chosen to represent the sample of this study. Those teachers have an experience of at least 10 years. Fleishman's survey of the social and relational competences (Fleishman Job Analysis Survey (F-JAS2) was adopted in collecting data. This research proved the presence of high indicators of internal coherence between the efficiencies and the total degree. The Arabized survey have a high reliability, also it received high persistence because the split-half coefficient is (0.953) and cronbach's alpha is (0,984).This study resulted in the following: the order of the social and relational competences differs according to gender, the academic degrees, the discipline and the professional experience. Besides, the general social feature of a university teacher was formed from 20 social and relational competences according to fleishman's survey. Thus, this study presented a set of recommendations derived from the reality and nature of such research in society.
Description: علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22003
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hiouani-karima.pdf2,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.