Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22078
Title: دور العلاقات العامة في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسة الإقتصادية الخدمية دراسة حالة مؤسسة إتصالات الجزائر للهاتف النقال (المديرية الجهوية بورقلة)
Authors: الداوي, الشيخ
ميسون, بلخير
Keywords: صورة ذهنية
علاقات عامة
برامج علاقات عامة
إتصالات الجزائر للهاتف النقال
mental image
public relations
public relations tools
algerie télécom mobile
Issue Date: 2019
Publisher: جـامعــة قاصــدي مربــاح- ورقلـــة
Abstract: تناولنا في هذه الدراسة العلاقة بين برامج العلاقات العامة(الإعلانات المؤسساتية، المعارض والأيام المفتوحة، برامج الرعاية، الوسائل المكتوبة، التبرعات والأعمال الخيرية، الندوات واللقاءات الصحفية، الموقع الإليكتروني ) والصورة الذهنية للمؤسسة، بإستخدام أدوات تمثلت في( الإستبيان والمقابلة) والإستعانة بالبرنامج الإحصائي للعلوم الإجتماعية (SPSS)، لتحليل النتائج المتوصل إليها وخلصنا إلى أن الصورة الذهنية للمؤسسة تتأثر بكل من (المعارض والأيام المفتوحة، برامج الرعاية، التبرعات والأعمال الخيرية، الندوات واللقاءات الصحفية، الموقع الإليكتروني)، وتوصلنا إلى أن مؤسسة موبيليس تطبق كافة برامج العلاقات العامة المذكورة في أدبيات التسويق، إلا أن تأثير هذه البرامج متفاوت في تكوين صورتها الذهنية، حيث سجلنا ضعف كل من (الإعلانات المؤسساتية، الوسائل المكتوبة).
In this study, we discussed the relationship between public relations tools (institutional advertising, exhibitions and open days, sponsorships, Newsletters Brochures and catalogues, donations and charitable works, seminars and press conferences, the website) and the mental image of the institution, using the tools (questionnaire and interview) (SPSS), to analyze the findings and conclude that the mental image of the institution is affected by (exhibitions and open days, welfare programs, donations and charity, seminars and press interviews, website), and Us that Mobilis Foundation implements all public relations tools mentioned in the marketing literature, but the impact of these t is uneven in olsthe formation of the mental image, where we recorded the weakness of both (institutional advertising, means written).
Description: علوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22078
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MISSOUNE-Belkheir.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.