Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22094
Title: فاعلية برنامج إرشادي في تنمية القدرة على اتخاذ القرار الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمدينة الوادي
Authors: ترزولت, حورية
بنيــــــــــــــــن, أمال
Keywords: برنامج إرشادي
تنمية القدرة على إتخاذ القرار الدراسي
مديتة الوادي
مرحلة السنة الرابعة متوسط
Issue Date: 2019
Abstract: تتمحور مشكلة الدراسة الحالية حول أهمية التدخلات الإرشادية في الوسط المدرسي في مساعدة التلاميذ على اتخاذ قراراتهم الدراسية والمهنية على أسس موضوعية، في ظل إجراءات التوجيه المدرسي بالجزائر. وقد هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي مقترح في تنمية القدرة على اتخاذ القرار الدراسي لدى عينة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمدينة الوادي. وباستخدام المنهج التجريبي، أجريت الدراسة على عينة مكونة من 28 تلميذا موزعين بالتساوي وبطريقة عشوائية بين مجموعتين: تجريبية (14 تلميذا) وضابطة (14 تلميذا) من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة " طير حسين " بمدينة الوادي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم برنامج إرشادي لتنمية القدرة على اتخاذ القرار الدراسي مكون من 12 جلسة إرشادية، وتطبيقه على المجموعة التجريبية بمعدل جلسة واحدة أسبوعيا، كما تم إعداد مقياس القدرة على اتخاذ القرار الدراسي، وبعد التأكد من خصائصه السيكومترية تم تطبيقه على المجموعتين التجريبية والضابطة قبل تطبيق البرنامج الارشادي وبعده، كما تم تطبيقه على المجموعة التجريبية دون المجموعة الضابطة بعد فترة المتابعة. وباستخدام تحليل التباين المصاحب (أنكوفا) واختبار (ت) لدلالة الفروق توصلت الدراسة إلى عدة نتائج تؤكد جميعها فاعلية البرنامج الارشادي المقترح في تنمية القدرة على اتخاذ القرار الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط، كما تؤكد استمرار فاعلية البرنامج بعد شهر من تطبيقه. وعلى ضوء نتائج الدراسة تم التأكيد على أهمية التكفل السيكوبيداغوجي بالتلاميذ لتنمية قدرتهم على اتخاذ قراراتهم الدراسية والمهنية، ومساعدتهم على بناء مشاريع مستقبلية ناضجة من خلال برامج الإرشاد المدرسي.
The problem of the current study focuses on the importance of counseling interventions in the school environment in helping pupils to make their scholar and vocational decisions on objective basis under the scholar guidance procedures in Algeria. This study aimed to identify the effectiveness of the proposed counseling program in developing the scholar and vocational decision-making capacity , by using the experimental method on a sample of fourth year middle school pupils in El-Oued city which consists of 28 one. The sample is divided equally into two groups: experimental (14 pupils) and control (14 pupils) have been chosen from the pupils of Tir Hocine middle school in El –Oued city. In order to achieve the study's objectives, a counseling program was designed for developing the scholar decision-making capacity. It included 12 sessions and applied one session per a week on the experimental group. The scholar decision-making scale was also prepared, after its psychometric characteristics confirmation was applied to the experimental and control groups before and after the program's application, as it was applied to the experimental one after the follow-up period. By using the analysis of covariance (ANCOVA) and the T-test to indicate the differences, the study's results confirm the effectiveness of the proposed counseling program in the development of the scholar decision-making capacity of the fourth year middle school pupils, as confirm the continuity of the program's effectiveness after one month of its application. In the light of these results, the study emphasizes the importance of the psycho-pedagogic care for pupils to develop their scholar and vocational decision- making capacity and help them to build mature future projects through the scholar counseling programs.
Description: علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22094
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benine-amel_compressed.pdf3,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.