Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22121
Title: النسق القيمي وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية لدى أساتذة الجامعة الجزائرية دراسة ميدانية على عينة من أساتذة جامعات: ورقلة، الجزائر، وهران، قسنطينة
Authors: خلادي, يمينة
نقبيل, عبد المليح
Keywords: النسق القيمي
المواطنة التنظيمية
الأستاذ الجامعي
Value Sysrem
Orgnizational Citizenship Behavior
University Professor
Issue Date: 2019
Publisher: جامعـــــــــــة قاصــــــــــدي مــــــربــــــــــــــاح بورقـــــــلـــــــة
Abstract: أجريت الدراسة الحالية بهدف معرفة علاقة النسق القيمي بمستوى ممارسته سلوك المواطنة التنظيمية لدى أساتذة الجامعة الجزائرية، كاشفة عن طبيعة منظومة القيم للأستاذ، وتقييم مستوى ممارسته لسلوك المواطنة اتجاه جامعته المنتسب إليها والمعنية بالدراسة، وهي جامعات: ورقلة، الجزائر، وهران وجامعة قسنطينة، وذلك في ضوء متغيرات: الجنس، الخبرة المهنية والتخصص وقد بلغت عينة الدراسة 422 أستاذا. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي المقارن، فيما تمثلت أدوات جمع البيانات في اختبار القيم لألبورت وزملائه، ومقياس سلوك المواطنة التنظيمية الذي تم إعداده من طرف الباحث حيث تكون من 33 بندا موزعة على خمس أبعاد اعتمدها عدد من الباحثين. تم تطبيق هاته الأدوات على عينة الدراسة، بعد التأكد من بعض الخصائص السيكومترية التي أكدت صلاحيتها للاستخدام. وبعد معالجة البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي"IBM spss20" وتحليلها، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  ترتيب القيم لدى أساتذة الجامعة الجزائرية، جاء على النحو التالي: القيمة الدينية، القيمة النظرية، القيمة الاقتصادية، القيمة الاجتماعية، القيمة السياسية وأخيرا القيمة الجمالية.  مستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية عند الأستاد الجامعي الجزائري كان مرتفعا.  تصدرت القيم الثلاثة (القيمة الدينية والقيمة النظرية ثم القيمة الاقتصادية) على التوالي صدارة الترتيب، بتمثيل 408 أستاذ من مجموع 422 أستاذ بنسبة قدرها %97.  توجــد علاقة بين النسق القيمي ومستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية.  توجد فروق في مستوى ممارسة سلوك المواطنة التظيمية لدى الأساتدة ذوو القيمة الدينية المتصدرة لنسقهم القيمي وفقا لمتغير الجنس، والتخصص، ولا توجد فروق في مستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية لدى الأساتدة ذوو القيمة الدينية المتصدرة لنسقهم القيمي وفقا للخبرة المهــنية.  لا توجد فروق في مستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية لدى الأساتدة ذوو القيمة النظرية المتصدرة لنسقهم القيمي وفقا لمتغير الجنس، الخبرة المهنية والتخصص.  لا توجد فروق في مستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية لدى الأساتدة ذوو القيمة الاقتصادية المتصدرة لنسقهم القيمي وفقا لمتغير للجنس، الخبرة المهنية والتخصص. وقد نوقشت نتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري وبعض الدراسات السابقة، واختتمت بتقديم بعض المقترحات الموجهة للدارسين وأصحاب القرار.
The current study was conducted in order to determine the relationship between the value system with practice of organizational citizenship behavior, among the professor of the Algerian university, As well as to explore the nature of the value system of the professor and evaluating the level of practicing the behavior of citizenship towards his university, which is as follow: Ouargla, Oran and the University of Constantine. The study sample consisted of 422 professors. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive comparative analytical approach was used. as data collection tools we used "Elport et all" test of values, and a questionnaire of organizational citizenship behavior (consist of 33 items distributed in five dimensions), which prepared by the researcher. these tools were applied in the study, after estimating some psychometric properties which confirmed its validity and reliability. After data anlyses using -IBM spss.20_ the findings were as follow: - the arrange of value system among the professors of Algerian university was as follow: religious value, theoretical value, economic value, social value, and finally aesthetic value. - The practice of organizational citizenship behavior among the university of Algeria was high. - The three values (religious value, theoretical value and economic value) respectively topped the list by representing 408 professors out of a total of 422 (97%). - There was a significant relationship between the value system and the level of organizational citizenship behavior. - There were significant differences in the level of citizenship behavior, among professors whom religious value topped their value system. according to gender and speciality. and there were no differences in the level of citizenship behavior, among professors whom religious value topped their value system. according to professional experience. - There were no significant differences in the level of citizenship behavior, among professors whom theoretical value topped their value system, according to gender, professional experience and speciality. - There were no significant differences in the level of citizenship behavior, among professors whom economic value topped their value system, according to gender, professional experience and speciality. The results of the current study were discussed in the light of some previous studies and literatures, and concluded with some proposals for researchers, and decision-makers.
Description: علم النفس المرضي المؤسساي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22121
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NEKBIL-Abdelmalih.pdf1,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.