Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22226
Title: المستويات المعرفية لأسئلة اختبارات مادة اللغـة العربيـة في شهـادة التعليـــم الابتـدائي دراســـة تحليليـــة تقويـــميـــة
Authors: مشري, عبد ناصر
كنتاوي, زينب
Keywords: المقررات
اللغة العربية
تعليم الكبار
Arabic
Courses
Adult Education
cours
langue arabe
- éducation des adultes
Issue Date: 2019
Series/Report no.: fa;2019
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مقررات اللغة العربية للكبار المستوى الأخير؛ وذلك من خلال الإجابة عن الإشكالية المطروحة التالية : - ماواقع مقررات تعليم اللغة العربية للكبار ؟ وما مدى استجابتها للمعايير الخاصة بهم ؟ واستوجبت طبيعة الموضوع إتباع المنهج الوصفي المدعم بأداتي الملاحظة والمقابلة التي أجريت مع بعض أساتذة تعليم الكبار للإدلاء بآرائهم حول هذه المقررات ، حيث توصلت إلى نتائج أهمها : - أنَّ هذه المقررات اتسمت بشمولها جميع أنشطة اللغة العربية . - أن محتوى النصوص كان في الأغلب يندرج ضمن الصعوبة . - غياب تام للتمرينات التطبيقية على القواعد النحوية والصرفية. - إدراج بعض المواضيع التعبيرية الصعبة والتي لا تندرج ضمن ميولات الكبير واهتماماته . الكلمات المفتاحية : المقررات – اللغة العربية - تعليم الكبار. Cette étude a pour but de faire la lumière sur les cours d’arabe pour adultes du dernier niveau en répondant au problème suivant: - Quels sont les cours d'enseignement de la langue arabe pour adultes? Dans quelle mesure sont-ils satisfaits de leurs normes? La nature du sujet a été suivie par la méthode descriptive appuyée par les outils d’observation et d’entretien menés avec certains enseignants de l’éducation des adultes pour donner leur avis sur ces cours. - Ces cours ont été caractérisés par l'inclusion de toutes les activités de la langue arabe. - Le contenu des textes était principalement dans la difficulté. - Absence complète d'exercices pratiques sur les règles grammaticales et grammaticales. - l'inclusion de certains thèmes expressifs difficiles, qui ne relèvent pas des tendances et des intérêts. Keywords: Courses - Arabic - Adult Education The aim of this study is to shed light on the curriculum of Arabic language education for adults at the last level, by answering the following problem: - What is the reality of Arabic language courses for adults? How satisfied are they with their criteria? In fact the nature of the subject led the researcher to following the descriptive method which supported by the observation and interviews tool that was conducted with some professors of adult education to give their opinions about these curriculum. And also through attend some classes with the learners to consider the extent of their response to these activities. 1. These curriculum were characterized by that were covered of all activities of the Arabic language.. 2. The content of the texts was somewhat difficult. 3 – A complete absence of practical exercises that prove the grammar and grammatical rules.
Description: جامـعـة قاصـدي مـربـاح -ورقلــة- كليـــة الاداب و اللغات قســم اللغة و الادب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22226
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kantawi-zineb.bdf.pdf857,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.